Elbil-spørsmålene vi fikk flest ganger i 2022

Lurer du på hvilken elbil du skal kjøpe? Eller har du spørsmål om den viktige nyttelasten? Du er i så fall ikke alene.


Tre elbiler i vinterlige omgivelser
© NAF

I løpet av 2022 registrerte NAF Advokat over 11.000 saker hvor medlemmer fikk hjelp. Hele 7000 av disse omhandlet problemstillinger knyttet til kjøp og salg av bil.

– Andre store kategorier var klager på verkstedtjenester, problemer med forsikring og erstatning og saker om tap av førerrett, sier leder for NAF Advokat, Vigdis Svennungsen.

Mot slutten av året kom det inn mange henvendelser om forsinket levering av nye elbiler og de nye avgiftene som ble innført 1. januar 2023. Dette kan du lese mer om her.

Andre problemstillinger om elbil som gikk igjen blant våre medlemmer var:

  • Bilens vekt med tilleggsutstyr, med spørsmål om hvor mange passasjerer og hvor mye bagasje bilen kan frakte med tanke på nyttelast.
  • Opel-appen “OnStar” – appen ga praktiske funksjoner til eiere av Opel Ampera-e, men ble plutselig fjernet.
  • Feil ved luftfjæring på Tesla Model S og Model X.

NAF Advokat

Få hjelp når du trenger det!

Våre advokater er tilgjengelig for deg som har spørsmål knyttet til bilkjøp, garantier, erstatning, reklamasjonssaker og mye mer.

Elbilens vekt og nyttelast

Her er et eksempel på en av henvendelsene vi fikk knyttet til vekt og nyttelast:

Et medlem hadde kjøpt en Hyundai Ioniq 5. I etterkant av kjøpet oppdaget vedkommende at oppført egenvekt i vognkortet ikke stemte overens med bilens reelle vekt. På grunn av for lav nyttelast vil det derfor ikke være lovlig å kjøre med fem personer i bilen.

– Vi svarer medlemmet at bilen skal leveres som avtalt, og dette gjelder også for vekt. I utgangspunktet har forhandler en rett til å utbedre feilen, men feil ved egenvekt kan være vanskelig å rette, sier Svennungsen.

Hyundai Ioniq 5 på landevei under elbiltesten
Hyundai Ioniq 5 under NAF og Motors elbiltest. © NAF

Et alternativ i en slik sak kan være å be om et prisavslag. I tilfeller hvor du kan vise til at bilen ikke kan brukes til det som var formålet med bilkjøpet, kan det også tenkes at det vil være mulig å heve kjøpet.

– Vårt råd er å reklamere skriftlig til forhandler på vektproblematikken, og vi anbefaler også å undersøke om det er et faktisk vektavvik på bilen. For noen vil det bli et spørsmål om avviket skyldes tilleggsutstyr, eller om bilen avviker allerede før tilleggsutstyret ble montert, sier Svennungsen.

Vil du vite mer? Les NAFs nyttelast-guide.

Appen som forsvant

Her er et av spørsmålene vi fikk fra et medlem:

«Hei! Kjøpte en Opel Ampera-e i desember 2017. Ser at dere er i dialog med Opel om opphør av OnStar-appen – hvordan går jeg frem for å delta på dette og hva skriver jeg i en reklamasjon til bilforhandler?»

Saken handlet om en app som ga praktiske funksjoner til eiere av Opel Ampera-e, men som Opel plutselig fjernet. Ampera-e-eiere mente de ikke lenger fikk det de hadde betalt for, og krevde prisavslag.

– I OnStar-saken har vi hatt tett oppfølgning med medlemmene. I forbindelse med avviklingen av OnStar-applikasjonen anbefalte vi berørte bileiere å reklamere over bortfallet av tjenesten, sier Svennungsen.

Elbiler i snøvær
Opel Ampera-e i snøvær under NAF og Motors elbiltest.

I etterkant av dette tok en rekke medlemmer kontakt med NAF Advokat.

– Da det var enkelte avgjørende forskjeller i de ulike sakene vi mottok – særlig med hensyn til kontraktene som var inngått – besluttet vi å forfølge en av sakene rettslig, sier Svennungsen.

Høsten 2022 ble saken prøvd i Oslo tingrett, hvor retten mente at det var reklamert for sent.

– Vi er ikke enig i dette, men etter en totalvurdering kommer vi ikke til å anke saken. Ettersom sakene kan ha noe varierende faktum, har vi anbefalt medlemmene til å forholde seg til videre saksbehandling i Forbrukerklageutvalget – da slik behandling vil være gratis, sier Svennungsen.

Les mer om saken i Motor: Opel Ampera-e-eier får ikke prisavslag

Luftfjæring på Tesla-modeller

I 2022 fikk NAF Advokat flere spørsmål om feil ved luftfjæring på Tesla er noe som dekkes av garanti eller reklamasjon. Normalt er det snakk om Tesla Model S eller Model X.

– Vi svarer at man skiller mellom garanti og reklamasjon etter loven. Garanti er avtalebasert, og forutsetter at feilen dekkes av garantivilkårene og meldes inn til garantist før garantien utløper, sier Svennungsen.

Elbiler på vinteren
Tesla Model X parkert i forbindelse med NAF og Motors elbiltest.

Gitt at man er utenfor garantiperioden, vil man fortsatt kunne ha krav på å få feilen reparert dersom man har reklamert innenfor reklamasjonsfristene i loven – forutsatt at feilen utgjør en mangel.

– I tilfellet hvor man har kjøpt bil fra forhandler, vil man måtte reklamere skriftlig til forhandler innen fem år fra kjøpstidspunktet. I tillegg krever loven at man reklamerer innen «rimelig tid» fra man har oppdaget eller burde ha oppdaget feilen ved luftfjæringen, sier Svennungsen.

Les mer om saken hos Motor.

Publisert: 24. januar 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?