Martita bruker NAFs tester for å finne sin neste bil

Da NAF fikk nyss om at Martita ventet i spenning på resultatet av sommerens rekkeviddetest, spurte vi henne om hun ville være co-pilot. Hun var ikke vond å be.


NAF-medlem Martita var co-pilot på rekkeviddetesten.
Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Det kan være vanskelig å bestemme seg for hvilken bil som passer best til akkurat dine behov. Rekkevidde, bagasjeromsplass, funksjonalitet – det er mye å sette seg inn før man kan ta et valg.

Da vi fikk nyss om at NAF-medlem Martita Angelica Hjelle ventet i spenning på resultatet av sommerens rekkeviddetest for å lande valget mellom to biler, inviterte vi henne like gjerne med på testen.

Martita ble fløyet inn fra Trondheim og fikk rollen som co-pilot i BYD Tang, en av de to bilene hun og familien vurderer.

Vil ta et valg før moms innføres på elbilene

Fra 2023 innføres det moms på elbiler som koster mer enn 500 000 kroner. De aller fleste elbilene i familiesegmentet havner over denne grensen, inkludert de to bilene Martita og familien nå vurderer. Derfor har hun vært spent på resultatet av NAF og Motors sommertest.

– Med tanke på prisøkning på bilene som kommer til neste år, er det veldig fint å få svar på det som er relevant for oss nå. Vi trenger en romslig bil, med lang rekkevidde og god plass.

Med to voksne, to barn og en hund i husholdningen, stiller det krav til godt med plass og nyttelast.

folk i parkeringshus elbiltest 2022
Testløypa startet fra garasjen på Vulkan. Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Ikke bare plassen som teller

Mange forbinder helst nyttelast med bobil og tilhenger, men i motsetning til bensin- og dieselbiler er det ofte ikke helt samsvar mellom tilgjengelig bagasjeromsplass og faktisk nyttelast hos elbiler. Dette er fremdeles et litt ukjent felt for mange. Men ikke Martita.

Vi spør: Har nyttelast vært en av tingene du har hatt med i vurderingen?

– Ja, absolutt. Det hjelper ikke å ha stort bagasjerom hvis du ikke kan utnytte det fordi nyttelasten er for lav. Det er flere biler vi har utelukket på grunn av for lav nyttelast. Dette har ikke vært noe tema tidligere, så mange har nok ikke tenkt på det. Men for oss som er fire personer i familien og en hund, så trenger vi å kunne ha med litt bagasje. Vi kommer nok også til å vurdere en takboks.

NAF-medlem Martita var co-pilot på rekkeviddetesten.
Martita og NAFs ladeekspert Jan Tore Gjøby etter at bilen gikk tom for strøm. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Familie av bilinteresserte

Martita forteller at det var faren hennes som introduserte henne for bladet Motor. Hver gang faren var ferdig med å lese bladet, ble det gitt videre til datteren, som slukte både tester og forbrukerstoff. Bilinteressen har vært til stede siden hun var ung og hun har mange gode minner fra barndommens bilferier.

– Vi hadde en Ford Mondeo da jeg var liten. Hver sommer var det ferie med bil og telt. Jeg husker spesielt en gang, da vi fikk motorstopp på fjellet og fikk overnatte hos noen samer.

Nå som hun selv har barn, ønsker Martita å gi barna like gode barndomsminner fra oppdagelsesturer i bil.

– For oss er det veldig viktig med bil som er behagelig på langtur. Til å begynne med ønsker vi å ha barna med på bilferier med telt rundt i Norge og Sverige, få litt frisk luft og komme nærmere innpå naturen. Etter hvert er målet å kjøre nedover i Europa.

Fin kur mot rekkeviddeangst

NAFs rekkeviddetest er en hektisk og lang dag for alle involverte. Også Martita måtte trå til. Co-pilotene er ansvarlige for å rapportere forbruk og batteristatus hver femtiende kilometer underveis.

Når bilene etter hvert stanser fordi de går tomme for strøm, er det heller ikke fritt for at det kan være litt nervepirrende for både sjåfør og co-pilot. Kommer man seg gjennom svingen før det blir full stans? Som regel rekker man å kjenne akkurat nok på rekkeviddeangsten til at den blir kurert – bilene kjører som regel et lite stykke etter at de har gått i null.

NAF spurte Martita om hvordan hun syns det gikk å være med på testen, og fikk til svar at hun har hatt det veldig gøy. Den sindige tobarnsmoren tok rett og slett testen på strak arm – og blir mer enn gjerne med en annen gang.

Fuktige forhold under sommerens rekkeviddetest
Vått sommervær under rekkeviddetesten. Foto: Eirik Aspaas / © NAF

Regnvær ingen hindring

De som hadde håpet på nye rekkevidderekorder i sommeren test, måtte se seg skuffet av godt, gammeldags høljregn og kjølige temperaturer. For Martita derimot la været ingen demper på entusiasmen.

– Jeg liker testene veldig godt. De gir et godt bilde på hvordan bilene klarer seg på ulikt føre. I sommertesten var det egentlig veldig greit at det var slike forhold som det var. Det er veldig typisk sommervær, og gir et mer realistisk bilde på hva man kan forvente. Ekstra kilometer de dagene det er varmere blir bare en bonus. Det hadde vært en større skuffelse hvis man forventet mer.

Valgets kval, ble det enklere å velge?

Vi tar kontakt med Martita noen dager etter testen og lurer på om de har klart å lande et valg i etterkant av testen.

– Jeg kan si det sånn at det har gjort det vanskeligere. Nå som vi har kjørt BYD Tang såpass lenge har det dukket opp både fordeler og ulemper. Dessuten har vi jo enda en bil i kikkerten som vi vil teste nærmere, selv om den jeg kjørte også er veldig bra.

Martita kan avsløre at de voksne i huset har hver sin favoritt så langt, men hun er ikke bekymret.

– Jeg regner med at jeg får det siste ordet.

Lurer du på hvordan det gikk i årets sommertest? Her kan du lese rekkevidderesultatene - og resultatene av ladetesten.

Publisert: 20. juni 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kjersti Stuestøl,

Les også


Fant du det du lette etter?