Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Mercedes Benz EQS 450+ på vei elbiltest 2022

El Prix sommer 2022

Storfavoritten klarte ikke å slå Teslas rekord

I skiftende norsk sommervær slet mange av elbilene i El Prix med å klare rekkevidden produsentene oppgir.

© NAF

Alle saker i serien

To ganger i året tester NAF og Motor den faktiske rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet. Alle bilene testes på samme dag under like forhold, slik at du kan bli trygg på rekkevidden og ladehastigheten til elbilen du eier eller vurderer.

Så langt kjørte bilene

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Nykommer skuffet

Litt over klokken 16 begynte de første bilene å gå tomme for strøm i sommerens rekkeviddetest. Cupra Born og Hongqi EHS-9 var blant de første som måtte bli hentet av NAF Veihjelp.

Bilberging av Cupra Born elbiltesten 2022
Kom til kort: Cupra Born levde ikke opp til forventingene under sommerens rekkeviddetest. © NAF

Det var knyttet stor spenning til kinesiske Hongqi, som skiller seg ut med sitt uvanlige utseende. Fra produsenten var det oppgitt at vi kunne forvente at vår testmodell av Hongqi EHS-9 skulle kjøre 465 kilometer før batteriet var tomt.

I vår test kjørte Hongqi imidlertid kun 371 kilometer før det var full stopp. EHS-9 må dermed pekes ut som en av skuffelsene i årets test.

Hongqi EHS-9 på en landevei
Stort avvik: Hongqi EHS-9 var testens største skuffelse, med hele 20 prosent avvik fra oppgitt WLTP rekkevidde. Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Det skal sies at værforholdene under årets sommertest ikke var ideelle, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen. Regn og vått underlag er en faktor som kan redusere rekkevidden betydelig.

Hongqi EHS-9 var likevel den bilen i testen som hadde størst avvik fra den oppgitte WLTP-rekkevidden, med 20 prosent.

Klarte ikke å slå Teslas rekord

En annen bil vi var spente på var Mercedes EQS 450+, med sin oppgitte WLTP-rekkevidde på hele 711 kilometer.

Rekorden i fjorårets elbiltest ble satt av Tesla Model 3 Long Range AWD, som endte på 654,9 kilometer. Vi ventet derfor at Mercedes EQS 450+ skulle klare å sette ny rekord i år, men slik ble det ikke.

Tesla Model 3 i sommertesten 2021 versus Mercedes-Benz EQS i sommertesten 2022:

EQS 450+ kom lengst av alle bilene i årets sommertest, med 620 kilometer før batteriet var tomt. Vi må likevel kunne si at EQS 450+ skuffet litt, ettersom den var 91 kilometer unna å klare den oppgitte WLTP-rekkevidden.

620 kilometer tilsvarer 12,8 prosent lavere enn WLTP-rekkevidde, som betyr at EQS 450+ er blant bilene med størst negativt avvik fra WLTP.

Mercedes EQS 450+ langs veien
Klarte ikke å levere: Mercedes-Benz prøvde å slå Tesla Model 3 sin rekkevidde, men bommet med 35 kilometer. Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Alle resultater

Publisert: 1. juni 2022

Sist oppdatert: 13. februar 2024

Anette Berve,

Fant du det du lette etter?