Kort fortalt om ladestandarder

  • Lading med husholdningsstøpsel tar lang tid
  • CHAdeMO og CCS er de vanligste standardene for hurtiglading
  • «Type 2» gir deg litt raskere lading, men ikke hurtiglading

Forskjellige standarder

Enkelt forklart kan du lade bilen med vanlig husholdningsstøpsel fra en kontakt hjemme eller på jobben. Det går ganske sakte med rundt 2,3 kW i timen. Har du en bil med 40 kWh batteri, så kan du enkelt regne deg til at det tar rundt 14 timer å lade batteriet til 80 prosent.

Du kan montere en veggboks hjemme som gjør at ladingen går en del fortere, men det er først når du kommer til en hurtiglader at det blir fart i sakene. Den kan batteriet lades til 80 prosent på en halvtime.

Så langt så bra. Det som forvirrer folk flest er at forskjellige elbiler har forskjellige ladeplugger. Vi forklarer her forskjellen på de vanligste, men egentlig er ikke dette så mye å bry seg om. Den bilen du kjøper har den ladepluggen den har og de fleste hurtigladestasjoner har nå ladeplugger som passer til alle.

Spør NAFs ladeekspert!

Lurer du på hvordan du kan lade elbilen hjemme, eller hva slags lader du bør installere?

Som NAF-medlem kan du ringe vår ladeekspert og får gratis råd!

Les mer om ladeeksperten!

Vanlig stikkontakt (Schuko)

De fleste elbiler leveres med en kabel for lading fra vanlig stikkontakt som standard. Denne lademetoden går relativt sakte – rundt 2,3 kW i timen. Den er heller ikke beregnet for å levere høy strømstyrke over lang tid, og dårlig kontakt og smuss kan føre til varmgang. Derfor bør du ha en dedikert strømkurs for lading av elbilen.

Om du er nødt til å bruke en slik kurs, for eksempel hvis du er på besøk hos noen som ikke har noe annet, bør du justere ned ladingen til fem eller åtte ampere. Dette kan gjøres på enkelte elbiler og vil sørge for at bilen trekker litt mindre ut av kursen for å unngå varmgang og overbelastning.

Les også: Lading av elbil på hytteturen

Ladestandard Type 1

Dette er en type som ikke er vanlig på stasjoner for hutiglading, men som mange elbiler (blant annet Kia Soul i kombinasjon med CHAdeMO for hurtiglading) har for lading fra kontakter eller ladeboks hjemme. Type 1 plugg kan lade med opptil 19 kW og er dermed heller ikke spesielt rask.

Ladestandard Type 2

Mange elbiler leveres nå med en Type 2 kabel og plugg. Den erstatter lading fra en vanlig stikkontakt, dersom du har installert en ladeboks hjemme. På mange kommunale ladeplasser er det også denne standarden som er vanlig. Flere og flere hurtigladestasjoner får nå denne pluggen, som kan lade opp til 43 kW i timen.

Har du bil med CCS, passer en Type 2-plugg i «halvparten» av CCS-inngangen på bilen.

Ladekabel Type 2. Den ene enden passer i ladestasjonen, den andre i bilen. Hvor mye lading du får avhenger av hvor mye strøm som finnes i ladepunktet.

Ladestandard CHAdeMO

Opprinnelig en japansk lade-standard, som nå også Peugeot, Citroen og Kia bruker på sine elbiler. Brukes i dag av Citroen C-Zero, Citroen Berlingo, Kia Soul, Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Mitsubishi i-Miev, Peugeot Partner og Peugeot iOn. I tillegg kan Tesla bruke denne med hjelp av en overgang, selv om ladingen da går saktere enn med Teslas egen Superlader. CHAdeMO kan lade opp til 63 kW i timen.

Den store runde kontakten er CHAdeMO, svært vanlig på japanske og endel europeiske elbiler. Standarden klarer inntil 63 kilwatt i timen.

Ladestandard CCS

Denne lade-standarden er utviklet av amerikanske og europeiske bilprodusenter og tilfredsstiller flere brukere. Når du bruker en hurtiglader, bruker pluggen begge portene. Den ene delen  (med tre pinner) kommuniserer med bilen, mens den andre transporterer strømmen. CCS brukes i dag blant annet av BMW, Hyundai, Opel/ Chevrolet, Volkswagen, samt Tesla Model 3. Denne kan teoretisk gi 350 kW i timen, men i praksis er det snakk om 50 til 150 kW i timen på offentlige ladeplasser.

CCS, eller Combo/ CCS som den egentlig heter, er som navnet sier en kombinasjonsløsning. Den øverste delen er en Type 2 (som også kabelen er på dette bildet), men trekker man av dekslet på nederste kontakt i bilen kan man sette inn den større og kombinerte ladekabelen Combo/ CCS. Standarden takler inntil 350 kilowatt, men vanligvis leveres 50 kilowatt på ladestasjonene.