Enkelt forklart kan du lade bilen med vanlig husholdningsstøpsel fra en kontakt hjemme eller på jobben. Det går ganske sakte med rundt 2,3 kW i timen. Har du en bil med 40 kWh batteri, så kan du enkelt regne deg til at det tar rundt 14 timer å lade batteriet til 80 prosent.

Du kan montere en veggboks hjemme som gjør at ladingen går en del fortere, men det er først når du kommer til en hurtiglader at det blir fart i sakene. Den kan batteriet lades til 80 prosent på en halvtime.

Så langt så bra. Det som forvirrer folk flest er at forskjellige elbiler har forskjellige ladeplugger. Vi forklarer her forskjellen på de vanligste, men egentlig er ikke dette så mye å bry seg om. Den bilen du kjøper har den ladepluggen den har og de fleste hurtigladestasjoner har nå ladeplugger som passer til alle.

Elbilguiden - elbiler i Norge

Finn den elbilen som passer deg og din økonomi med elbilguiden! Her finner du oppdatert oversikt over elbiler som er eller som kommer til Norge.

Les mer på Elbilguiden

Vanlig stikkontakt (Schuko)

De fleste elbiler leveres med en kabel for lading fra vanlig stikkontakt som standard. Denne lademetoden går relativt sakte – rundt 2,3 kW i timen. Den er heller ikke beregnet for å levere høy strømstyrke over lang tid, og dårlig kontakt og smuss kan føre til varmgang. Derfor ha en dedikert strømkurs for lading av elbilen.

Ladestandard Type 1

Dette er en type som ikke er vanlig på stasjoner for hutiglading, men som mange elbiler (blant annet Kia Soul i kombinasjon med CHAdeMO for hurtiglading) har for lading fra kontakter eller ladeboks hjemme. Type 1 plugg kan lade med opptil 19 kW og er dermed heller ikke spesielt rask.

Ladestandard Type 2

Mange elbiler leveres nå med en Type 2 kabel og plugg. Den erstatter lading fra en vanlig stikkontakt, dersom du har installert en ladeboks hjemme. På mange kommunale ladeplasser er det også denne standarden som er vanlig. Flere og flere hurtigladestasjoner får nå denne pluggen, som kan lade opp til 43 kW i timen.

Ladekabel Type 2. Den ene enden passer i ladestasjonen, den andre i bilen. Hvor mye lading du får avhenger av hvor mye strøm som finnes i ladepunktet.

Ladestandard CHAdeMO

Opprinnelig en japansk lade-standard, som nå også Peugeot, Citroen og Kia bruker på sine elbiler. Brukes i dag av Citroen C-Zero, Citroen Berlingo, Kia Soul, Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Mitsubishi i-Miev, Peugeot Partner og Peugeot iOn. I tillegg kan Tesla bruke denne med hjelp av en overgang, selv om ladingen da går saktere enn med Teslas egen Superlader. CHAdeMO kan lade opp til 63 kW i timen.

Den store runde kontakten er CHAdeMO, svært vanlig på japanske og endel europeiske elbiler. Standarden klarer inntil 63 kilwatt i timen.

Ladestandard Combo/CCS

Denne lade-standarden er utviklet av amerikanske og europeiske bilprodusenter og tilfredsstiller flere brukere. Når du bruker en hurtiglader, bruker pluggen begge portene. Den ene delen  (med tre pinner) kommuniserer med bilen, mens den andre transporterer strømmen. Combo/CCS bruks i dag av BMW i3, Hyundai Ioniq, Opel Ampera-e, VW e-Golf og VW e-UP. Denne kan teoretisk gi 100 kW i timen, men i praksis er det snakk om 50 kW i timen på offentlige ladeplasser.

Combo/ CCS er som navnet sier en kombinasjonsløsning. Den øverste delen er en Type 2 (som også kabelen er på dette bildet), men trekker man av dekslet på nederste kontakt i bilen kan man sette inn den større og kombinerte ladekabelen Combo/ CCS. Standarden takler inntil 100 kilowatt, men vanligvis leveres 50 kilowatt på ladestasjonene.