Ladevettregler for elbil

Med godt ladevett går det fortere unna på ladestasjonen.


Kvinne lader elbil på Ionity
Med noen førsøk blir du en lynlademester. Foto: Tomm. W Christiansen / © NAF

Kort fortalt:

  • Oppdater apper og sjekk at du har med NAF Ladebrikke før avreise
  • Lad kun til 80-90% eller det du trenger for å komme frem hvis det er mye kø på ladestasjonen.
  • Forlat ladestasjonen slik du selv ønsker å finne den.

På hektiske utfartsdager blir det fort kø på de mest populære ladestasjonene. Vi skjønner at det er fristende å lade batteriet så fullt som mulig samtidig som man tar en skikkelig pause på nærmeste spisested langs veien.

Men - antakelig står det flere i kø bak deg, og ladestasjoner kan være et knapphetsgode noen steder.

Vi har gode råd som gjøre at alle får lade, og alle kommer vel frem.

1. Lad opp før avreise

Langturen starter allerede med gode forberedelsene hjemme. Hvis du begrenser ladingen til 80% i hverdagen, er det lurt å fjerne denne sperren og lade opp batteriet til 100%. Sett også på forvarming før avreise. Ved å varme opp kupé og batteri med strøm fra strømnettet reduserer du forbruket ditt under selve kjøringen.

2. Planlegg turen godt

Sett deg inn i ladetilbudet langs ruta du skal kjøre. Husk at bilen bruker mer strøm i regn, snø og kuldegrader. Beregn derfor ekstra ladestopp på vinteren og i ruskevær.

Så mye kortere kjører bilen om vinteren.

3. Gjør klar app eller NAF ladebrikke før det er din tur

Hvis det er lenge siden du ladet på veien, er det lurt å sjekke appene og ladebrikken du liker å bruke. Sjekk at du fortsatt er logget inn i ladeappene du liker å bruke, at appene er oppdatert med siste versjon, at kortinformasjon er oppdatert i apper og sjekk at ladebrikken din er koblet opp mot ladeoperatøren du ønsker å bruke den på.

Når det endelig er din tur på laderen, er det lurt å allerede ha dette klart. Da opptar du ikke plassen unødvendig med å bruke tid på å logge deg inn i appen eller lete frem brikken.

4. Lad når du stopper, ikke stopp for å lade

Du bruker ofte lengre tid på dopausen eller pølsepausen enn du tror. Du kan få overraskende mange mil på batteriet ved å koble til laderen når du uansett har stoppet. Den 5 minutters pausen på bensinstasjonen kan bety forskjellen mellom å komme frem med god margin eller legge til et ekstra ladestopp.

5. Bruk lynlader hvis bilen takler det

Det kommer stadig flere lynladere på ladestasjonene rundt om i både Norge og Europa. Disse kan levere effekt inntil 350 kW, men du får ikke glede av dette hvis bilen din ikke takler å ta imot så mye strøm.

Hvis en lader kan levere 150 kilowatt, men bilen din bare kan ta imot 50 kilowatt, er det unødvendig å ta opp plassen på en lynlader fordi bilen uansett ikke klarer å ta imot mer enn 50 kilowatt. Det er dessuten bortkastede penger, ettersom lynladeren gjerne koster mer.

Lurer du på hvordan bilen din lader? Les deg opp på NAFs ladetester.

6. Lad til 80-90%

Batteriet på de aller fleste elbilene på markedet lader vesentlig saktere når det er nesten nesten fullt. Det kan ta like lang tid å lade de siste prosentene som de første 80.

Derfor anbefaler vi at du kun lader til 80-90 prosent på hurtig-eller lynladeren, og heller legger inn et ladestopp til hvis du trenger mer strøm for å komme frem til destinasjonen.

Og husk - hurtigladere sier noe om bruken bare i navnet; det skal være hurtig. Og siden det tar kort tid å fylle opp batteriet til det du trenger, er hensikten at flest mulig skal få muligheten.

Se an reiseruten din når du ankommer hurtigladeren. Er du nødt til å lade batteriet nesten fullt, eller kan du klare deg med mindre?

Hvis det er lang kø på hurtigladeren er du hensynsfull om du avslutter ladningen når du har nok strøm, og ikke nødvendigvis ved fullt batteri.

7. Hjelp naboen

Ser du en som sliter med å starte ladingen? Hjelp dem. Det er mange som tar turen innom ladestasjonen for første gang, og det er mye å sette seg inn i og bli trygg på. Et vennlig smil og et "kan jeg hjelpe deg" gjør at opplevelsen på ladestasjonen blir bedre for alle.

Irriterer du deg over noen som lader over 90% ? Eller noen som lader på lynlader selv om bilen kun kan lade med 70 kW? Husk - det kan hende de er nye i gamet, så en hyggelig samtale og gode tips er bedre enn å kjefte.

8. Rydd opp etter deg

Hurtigladere har innebygde kabler som på en bensinpumpe. Når du er ferdig med å lade, skal kabelen henges skikkelig på plass i ladestasjonen.

Er det noe som er ødelagt eller ikke virker skikkelig, ta deg bryet med å varsle eieren av ladestasjonen.

Husk også at søppelbøtter er til for å brukes på ladestasjonene.

9. Ro ned

Du kommer ikke fortere frem selv om du stresser. Lad egne batterier når du stopper for å lade. En uthvilt og mett sjåfør er en tryggere sjåfør.

10. Lad trygt og smart hjemme og på hytta

Sørg for at du lader trygt og riktig både hjemme og på hytta. Snakk med en elektriker om du er i tvil om hva du bør gjøre. Da kan du også få råd om smart og økonomisk lading.

Kvinne kobler i ladekabel i ladestasjon
Flere og flere hoteller har satt opp destinasjonslading og løsninger for normallading. © NAF

Les også


Fant du det du lette etter?