Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Slik lader du Renault Zoe

Renault Zoe er en svært populær elbil i Norge, men har vært noe sær på ladingen. Zoe kan ikke hurtiglades på likestrøm.


lading av Renault Zoe

Det finnes flere tusen Renault Zoe på norske veier, og bilen kom på markedet allerede i 2012 i Frankrike. Den ble lansert i Norge i 2014.

Eldre Renault Zoe kan kun lades på vekselstrøm. Det betyr at det alltid er bilens innebygde lader som gjør om strømmen til likestrøm, som et elbilbatteri krever for å lade.

Utfordringen er også at Renault Zoe egentlig kun kan lades med 400 volt trefas-nett (såkalt TN-nett), noe de færreste norske husstander har hjemme.

Nyere Zoe har vanlig CCS hurtiglading. KJøper du brukt, sjekk hvilken ladestandard bilen har.

Egen «norsk» løsning for lading

Men det er ingen grunn til å frykte lading av eldre Renault Zoe i Norge. Stavanger-firmaet Zaptec har laget en boks som gjør at du kan lade Zoe på vanlig stikkontakt (Schuko, vanlig husholdningskontakt). Ladeboksen med tilhørende kabel selges nå med bilen i Norge. Kabelen er stor og tung, og kjøper du brukt Zoe bør du forsikre deg om at boksen følger med bilen og fungerer. Eldre modeller av Zoe ble levert med en «ladebøtte» på hele 32 kilo i tillegg til vanlig ladekabel.

Vær oppmerksom på at Renault har endret noe på modellene siden introduksjonen i 2012, også ladespesifikasjonene.

Kan jeg hurtiglade Renault Zoe?

Fra 2015-modell forsvant muligheten til å hurtiglade Zoe med 43 kW. Det spiller forsåvidt ikke så stor rolle i Norge, siden hurtiglading av Zoe måtte være vekselstrøm (AC). Slike hurtigladere er det få av i Norge. De fleste hurtigladere i dag gir ferdig likestrøm (DC) rett fra ladestasjonen til batteriet i bilen, uten å gå veien om bilens innebygde lader. Denne muligheten har ikke eldre Renault Zoe, kun nyere modeller.

Hvordan lader jeg Renault Zoe raskt?

Også Renault Zoe kan lades med «elbil-kontakten» Type 2. Laderen ombord i nyere Zoe takler inntil 22kW. Hvis Type 2-ladepunktet leverer så mye strøm, vil du altså klare å lade batteriet helt opp på knappe halvannen time. Det er ikke så verst, men kvalifiserer altså ikke til benevnelsen «hurtiglading».

Nyere Renault Zoe har vanlig CCS hurtiglading.

Skaff deg konto hos leverandørene

Skaff deg konto hos leverandøreneHurtigladere finner du over hele landet, og alle operatører har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side». Du må registrere deg hos operatørene for å kunne bruke ladestasjonen med ladebrikke og betalingskort. Bruker du sms eller annen lading uten å være registrert som bruker, får du gjerne den høyeste taksten på lading.

Det finnes en mengde ladebrikker som kan knyttes til kontoen, og operatørene godtar de fleste kort som betalingsmiddel.

Hvis du er NAF-medlem og har NAF Xtra kredittkort, får du gode rabatter på lading. Legg inn NAF Ladebrikke og NAF Xtra-kortet i operatørenes apper eller nettsider, og du er klar. Da trenger du bare bruke ladebrikken hver gang du skal lade. Du får en oversiktlig faktura fra NAF Xtra en gang i måneden.

Les også: Alt du må vite om lading, ladebrikker og betaling

Slik hurtiglader du Renault Zoe

  • Parker foran ladestasjonen
  • Koble aktuell ladekabel din til ladepunktet og bilen
  • Start ladingen enten med brikke, sms eller app, avhengig av hva som er tilgjengelig
  • Når du har nok strøm, avslutt ladingen ved å sveipe brikken på nytt, sende ny sms eller stoppe i appen. Følg instruksjoner i displayet på ladestasjonen.
  • Koble fra kabelen
  • Kjør bort fra ladestasjonen; den er ingen parkeringsplass

Hvordan lader jeg Renault Zoe hjemme?

Har du en vanlig stikkontakt hjemme trenger du en overgang beregnet for Norge. Boksen som selges med nye Zoe i Norge gir deg 10 ampere og 2,3 kW. Det betyr en ladetid på omtrent 20 timer på versjonen av Zoe med batteri på 41 kWh (levert fra januar 2017).

Vil du ha raskere lading av din Zoe, må du investere i en dedikert ladeboks. I tillegg må du ha en transformator som konverterer 230 volt til 400 volt hvis du ikke har dette i huset (såkalt TN-nett). Litt avhengig av hva du investerer i og hvor mye strøm som finnes inn til husveggen din, kan du med en dedikert ladeboks få alt fra 3,6 kW til 22 kW på ladepunktet.

Har du en nyere Renault Zoe kan du investere i en vegglader med vanlig Type 2-standard.

NAF anbefaler uansett at du legger opp til et skikkelig og sikkert ladeopplegg hjemme, kun beregnet på lading av elbil. Sjekk med din lokale elektriker.

Kan jeg bruke skjøteledning?

Der du lader fast daglig eller ukentlig skal du ikke lade via skjøtekontakt, grunnet krav til brannsikkerhet. Kravet for lading ved et fast ladepunkt er en separat strømkurs med maks 10 ampere og B-jordvern, eller egen vegglader.

Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading, altså der du ikke lader fast. Det kan være hytta eller på besøk hos noen. Da kan du lade med skjøteledning under visse forutsetninger:

  • Kjøp en skjøteledning med ledninger som er minst såkalt 2,5-kvadrat. Altså: Lederne i ledningen er tykke nok til å takle langvarig høy belastning.
  • Sørg for at skjøteledningen er godkjent for utendørs bruk, aller helst industribruk.
  • La aldri skjøteledningen ligge sammenrullet når du lader! Det blir varmgang i kabelen, og ved å rulle den helt ut sprer du varmgangen. På vinteren vil en skjøteledning smelte seg ned i snøen.
  • Sjekk jevnlig at verken skjøteledning eller kontakten i veggen og ledningen til kontakten blir for varme.
  • Koble ut ladingen når du ikke trenger å lade mer.
  • Selv om ladeboksen skal tåle vann, er det lurt å beskytte den så godt det går an mot vær og vind.

Publisert: 10. februar 2021

Sist oppdatert: 6. desember 2023


Les også


Fant du det du lette etter?