Økte trafikkbøter:
Nå er boten på 10 450 kroner for mobilbruk i bil
Også i 2026 vil regjeringen øke trafikkbøtene. Vi mener flere kontroller, ikke stadig høyere bøter er viktigere for å øke tryggheten på veiene.
© NAFFra 15. mars i år økte bøtene ved forenklet forelegg igjen. Neste år kan nivået bli enda høyere.
Nylig varslet regjeringen nemlig en ny justering av trafikkbøtene, for å holde titt med prisveksten.
I 2023 økte satsene for trafikkbøter med hele 30 prosent. Både i 2024 og i år ble nivået oppjustert i tråd med prisvekst, og det samme skjer mest sannsynlig altså neste år.
Hver gang en slik økning har blitt varslet, har vi etterlyst dokumentasjon på at det høye nivået på bøtene har en faktisk effekt på trafikksikkerheten. Har det blitt færre lovbrudd i trafikken?
Høyere bøter fører altså ikke til færre lovbrudd i trafikken, uttalte vi til NRK.
Høyt nivå på bøtene
Boten for å snakke i mobiltelefon er i 2025 10 450 kroner. Neste år kan det øke til 10 750. Brudd på vikeplikten eller å kjøre på rødt lys gir en bot på 10 450 kroner i dag, og vil også øke til 10 750 kroner neste år om det nivået som regjeringen foreslår blir stående.
Forslaget er på høring og vi vil nok en gang påpeke behovet for dokumentasjon på om bøtenivået virker etter hensikten.
Det er nå et svært høyt nivå på trafikkbøtene. Vi mener det er et viktig prinsipp at en straff er rimelig og står i forhold til den overtredelsen som er begått.
Det er vanskelig å tro at nok en justering av satsene får ned antallet lovbrudd nevneverdig. Da blir økningene kun en måte å få inn penger i statskassen på.
Mer politi på veiene er mer effektivt
I en rapport fra Transportøkonomisk Institutt blir flere trafikkontroller fremhevet som det tiltaket som vil ha størst positiv virkning på trafikksikkerheten. Økte bøtesatser er på langt nær så effektivt ifølge rapporten. Flere trafikkontroller er et tiltak vi støtter.
Mer synlig politi på veien og flere kontroller er tiltak som har klar effekt på antallet lovbrudd. Målet bør være å få ned antallet tilfeller med råkjøring og farlig adferd i trafikken. Da er det viktig at det er nok kontroller, slik at folk får en følelse av at hvis du råkjører blir du tatt.
Sammen brøler vi høyt!
Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til bærekraftig transport.
Bøter bør settes etter inntekt
NAF har bedt politikerne utrede om et system med inntektsavhengige bøter kan være aktuelt for Norge, slik de har i Finland. Der settes bøtene for enkelte trafikklovbrudd etter inntekt.
Da vil boten stå i forhold til folks betalingsevne, og med det høye nivået bøtene nå ligger på, er dette spesielt viktig.
Forenklet forelegg: Så mye svir boten
Regjeringen økte bøtesatsene (forenklet forelegg) fra 15. mars 2025. Nå er nivået for bøtesatsene for neste år på høring.
Satsene ble også oppjustert i 2024 og i 2023. I 2023 var økningen på 30 prosent. Også i 2022 økte satsene.
Fra 2025 til 2026 satsene bli slik hvis forslaget blir stående:
- Bruk av mobiltelefon, øker fra 10 450 kroner til 10 750 kroner i 2026
- Brudd på vikeplikten samme, øker fra 10 450 kroner til 10 750 kroner
- Kjøre på rødt lys, fra 10 450 kroner til 10 750 kroner
- Brudd på forbudsskilt, øker 8 400 kroner til 8 650 kroner
- Kjøre i 61 km/t i 50-sone: øker fra 5 800 kroner til 5 950 kroner
Publisert: 25. november 2025