Bilder viser en vei med tett trafikk

Knallhard kritikk fra NAF

Kun én av to har godt nok kollektivtilbud

Kollektivtransporten i byene er mindre konkurransedyktig nå enn for fem år siden, viser en ny rapport.

En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), på oppdrag fra NAF, slår fast at kollektivtrafikken jevnt over er mindre konkurransedyktig mot bil enn for fem år siden.

En av to har ikke godt nok kollektivtilbud

Rapporten sammenlikner reisetider med bil og kollektiv i Norges 13 største byer, justert for antall bytter, trengsel og kø. For 2019 finner TØI at 37 prosent av innbyggerne i Norges største byer ikke hadde et godt nok kollektivtilbud. For 2024 har 49 prosent av de reisende ikke et godt nok kollektivtilbud.

Med andre ord har halvparten av innbyggerne i og rundt de største byene ikke et godt nok kollektivtilbud. De reisende må tåle færre avganger, flere bytter og lengre reisetid enn for fem år siden. Vi mener det er kritikkverdig at ikke byene lykkes bedre, når de har klare mål om at folk skal sette fra seg bilen.

Bergen og Stavanger dårligst av storbyene

Forskjellen mellom storbyene er enorm. I Oslo har 88 prosent et godt nok kollektivtilbud på reiser til sentrum, mens i Bergen har 56 prosent et tilfredsstillende tilbud, og i Stavanger 57 prosent. For Trondheim finner TØI at 67 prosent har et godt nok tilbud. (Se alle byene nederst i saken.)

I mindre byer er det svært få som har gode nok alternativer til bilen.

Har blitt verre på fem år

Rapporten viser at reisetidene med bil til de største byene jevnt over går ned, mens reisetid med kollektivtransport øker i mange byer. Spesielt i utkanten av byområdene har situasjonen blitt verre for de reisende fra forrige undersøkelse.

Det betyr at for mange som reisende står valget mellom høye bompenger eller kollektiv som tar lengre tid. Vi er bekymret for utviklingen der bompengene øker, men alternativene fortsatt ikke holder mål.

Bompenge-politikken virker ikke

Stadig flere byer innfører bompenger. Samtidig forplikter politikerne i byene seg til at biltrafikken ikke skal øke og at flere skal ta kollektivtransport, sykle eller gå.

Derfor stiller vi spørsmål ved om politikken i byene, som er basert på sin logikk om bompenger inn, kollektivtilbud ut som resultat, er riktig måte å utvikle transporten på i fremtiden. Denne analysen er et sterkt argument for å tenke nytt. Vi mener det er alvorlig at kollektivtilbudet mange steder har dårligere konkurransekraft mot bilen enn for fem år siden.

Dette er generalisert reisetid:

Transportøkonomisk institutt (TØI) har undersøkt reisetidene med bil og kollektivtransport på arbeidsreiser til 13 av Norges byer. Undersøkelsen dekker reiser fra 6390 punkter i og rundt byene inn til sentrum og sentrale arbeidsplasser.

Reisetiden er justert for ulemper som kø, trengsel, for tidlig ankomst og gangtid for å gi et realistisk bilde av hvordan arbeidsreiser med ulike transportmidler oppleves.

I denne utgaven vurderer forskerne bak rapporten at kollektivtrafikk er et realistisk alternativ om reisen med kollektiv tar under 50 prosent lenger tid enn å ta bil. NAF har med en grense på hva som er «godt nok» på under dobbelt så lang tid med kollektiv sammenlignet med bil.

Publisert: 13. august 2024

Ingunn Handagard,

Les også


Fant du det du lette etter?