Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Vei langs sjøen

Sjekk ditt fylke her:

Disse fylkene brukte mest og minst på veivedlikehold i 2023

Fylkene brukte 15,4 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veier i 2023. Kostnadene økte betydelig, men andelen som gikk til vedlikehold sank fra året før.

© NAF

I 2023 gikk totalt 15,4 milliarder til å ta vare på fylkesveiene. Det er en økning på 1,7 milliarder fra 2022. Men andelen som går til vedlikehold synker. Fra 2021 har kostnadene til drift økt med 37 prosent, mens vedlikehold har økt med 8 prosent, ifølge tall fra SSB som vi har hentet inn.

Fylkene bruker en stadig større andel av midlene på drift. Vi er bekymret for om det er nok igjen til vedlikehold. Fylkesveiene blir i stadig dårligere forfatning.

Kritikk av økte kostnader

Riksrevisjonen påpekte i juni i fjor de stadig økende driftskostnadene for fylkene. Rapporten rettet kritikk mot forvaltningen av fylkesveiene. De påpekte at fylkene får mindre for pengene og at forfallet på veinettet kan ha økt de siste årene. Ifølge NAFs beregninger er etterslepet på vedlikehold i fylkene på rundt 105 milliarder kroner, og de har i tillegg et etterslep på rassikring på 61 milliarder kroner.

Forfallet er så stort at fylkene ikke klarer å håndtere det alene. Det trengs betydelig mer midler fra staten for å hente opp forfallet og ta vare på veinettet, mener vi.

Krever mer til vedlikehold

NAF mener det må brukes mer penger på å vedlikeholde fylkesveiene. Dårlige veier er en risiko for trafikksikkerheten, er mer sårbare når ekstremvær rammer.

Pengene som brukes i dag er ikke nok til å ta unna det massive etterslepet på fylkesveiene. Vi ser at store deler av midlene blir spist opp av økte driftskostnader.

Her kan du sjekke hvor mye ditt fylke brukte på veivedlikehold i 2023. Hvor mye fylkene brukte i 2024 blir klart våren 2025.

[tabell kommer ]