Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Budsjett

Kia e-Soul

Kia e-Soul er oppfølgeren til suksessen Soul EV og den nye modellen er oppgradert både når det gjelder design og kapasitet på veiene.

El Prix vinter 2020

El Prix sommer 2020

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Bilen kan leveres i tre utstyrsvarianter: Classic, Active og Exclusive. Classic leveres med med batterikapasitet 39,2 kWt og rekkevidden er inntil 277 kilometer km(WLTP) med en motorytelse på 136 hk. Active og Exclusive leveres med batterikapasitet på 64 kWt, en rekkevidde på 452 kilometer og en motorytelse på 204 hk.

Alle variantene leveres med takrails med 100 kg lastekapasitet. E-Soul er et godt alternativ for de som ønsker en bil som kan kjøre de lange distansene og ikke har behov for alt for mye lasteplass eller familiemedlemmer.

Fordeler

  • Svært god rekkevidde for å være så liten

  • God pris

  • Lavt forbruk

Ulemper

  • Liten

  • Lite baggasjerom

  • Treg hurtiglading

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Kia e-Soul lader med CCS-kontakt, og skal bruke 4 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent. Høyeste effekten e-Soul lader med er oppgitt å være 80 kW.

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
el prix Sommer 2020

Kia e-Soul

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
80 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
51 min
Maks effekt
71 kW (-11.3%)
Ladeeffekt (kW) sommer (6-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Under sommertesten 2020 brukte Kia e-Soul 51 minutter og 14 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent. Det er tydelig at e-Soul trives best i sommervarmen. I stedet for å bruke lang tid på å bygge seg opp til toppeffekten klarer den på sommeren å starte lading med 71 kW, og den holder effekten frem til mellom 50 og 60%, da effekten faller både under vinter og sommertesten.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

64 kWh

Pris for testbil

397 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

452 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

15.7 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 315 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Kia e-Soul oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

105 cm

Gulv lengde

65 cm

Høyde opp til setekant

42 cm

Åpning bredde

98 cm

Åpning høyde

75 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

315 liter

Nyttelast

423 kg

Taklast

100 kg

Egenvekt uten fører

1682 kg

Tillatt totalvekt

2180 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

300 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller