Premium

Lucid Air

Lucid Air er den luksus-elbilen i verden med lengst rekkevidde og raskest ladetid, ifølge produsenten Lucid Motors.

El Prix sommer 2025

Lucid Air Grand Touring (sommertest 2025) Foto: Tomm W. Christiansen
Lucid Air Grand Touring (sommertest 2025) Foto: Tomm W. Christiansen

Om testbilen

Pris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Ladeeffekt

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Ingen hengerfeste

Bilen er utstyrt med firehjulsdrift og en rekkevidde på opp til 960 kilometer etter WLTP-standarden. Air går fra 0 til 100 km/t på snaue 3,2 sekunder og har en toppfart på 270 km/t med hele 831 hestekrefter under panseret!

Med en ladehastighet på opp til 300 kW hevder i tillegg Lucid at de har den raskeste ladekapasiteten i bransjen, som kan lade opptil 400 kilometer på 16 minutter! Lucid oppgir ikke ladetid 10-80 prosent.

Prisen begynner på 1,309 millioner.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2025

Lucid Air Grand Touring 2025

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer
Maks effekt
300 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
31 min
Maks effekt
311 kW (+3.7%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Lucid Air Grand Touring 2024 ladet fra 10 til 80 prosent på 31 minutter og 2 sekunder under sommertesten 2025.

Per testdato oppgir Lucid kun ladetid i 400 kilometer ladet på 16 minutter, ikke ladetid 10 til 80.

Om testbilen

Pris

1 550 405 kr

Chassis

Sedan

Rekkevidde (WLTP)

783 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17 kWh

Netto batteripakke

117 kWh

Maksimal ladeeffekt

300 kW

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 627 liter
  • Bagasjerom foran: 283 liter

Bagasjeromsstørrelsen i Lucid Air oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.
Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

104 cm

Gulv lengde

103 cm

Høyde opp til setekant

37 cm

Åpning bredde

151 cm

Åpning høyde

41 cm

Frunk bredde

75 cm

Frunk høyde

55 cm

Frunk lengde

53 cm

Om testbilen

Chassis

Sedan

Bagasjerom bak

460 liter

Nyttelast

415 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2360 kg

Tillatt totalvekt

2850 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

90% beskyttelse i kollisjon

Barn

91% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

78% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 84% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller


Hvordan var innholdet på denne siden?