Test av lading: Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC lader fra 5 til 80 prosent på 32 minutter på vinteren og fra 6 til 80 prosent på samme tid på sommeren.
Slik hurtiglader Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
EQS lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade 10-80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten EQS skal lade med er oppgitt å være inntil 200 kW.
Mercedes har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading i EQS. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i navigasjonen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.
Ladekurvene for EQS 580 viser at denne forvarmingen av batteriet sikrer optimale ladeforhold både for vinter og sommer. Til tross for 15 graders temperaturforskjell - ladetest sommer var ved 15 grader og 0 grader vinter - oppnår EQS tilnærmet samme ladehastighet i begge tester. Høyeste ladeeffekt ligger også over høyeste oppgitte effekt fra produsenten.
Ved sommertesten tok det 32 minutter og 20 sekunder å lade fra 6 til 80 prosent. Høyeste effekt vi målte var 208 kW og bilen mottok totalt 82 kWt. Gjennomsnittlig ladeeffekt var 163 kW.
Ved vintertesten brukte vi 32 minutter og 5 sekunder på å lade fra 5 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 87,6 kWt. Høyeste effekt vi målte var 208 kW.
EQS har en jevn og høy ladekurve. Vi startet ladingen med 199 kW - altså rett i makseffekt. EQS ladet med over 200 kW frem til rundt 35 prosent og holdt seg over 100 kW frem til 80 prosent. Av nysgjerrighet ladet vi til 85 prosent, og fortsatt ladet vi med 90 kW.
Ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Les også
Fant du det du lette etter?