Peugeot E-308

Peugeot e-308 er en helelektrisk utgave av suksessen 308. Med unntak av felgene vil den elektriske versjonen være identisk med hydbridutgavene av 308.

El Prix vinter 2024

Foto: Siv Seglem Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Modellen leveres med en batterikapasitet på 51 kWt netto og dermed en rekkevidde på 400 kilometer - forbruket på 12,7 kWt pre 100 kilometer gjør den til en av de aller mest effektive bilene på markedet. Bilen legger seg i kompaktklassen og vil konkurrere med blant andre Volkswagen ID.3 og Tesla Model 3.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Peugeot oppgir at e-308 skal lade fra 20 til 80 prosent på 30 minutter. NAF oppfordrer bransjen til å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent, slik at det blir enklere for forbrukerne å sammenligne biler.

el prix Vinter 2024

Peugeot E-308

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
100 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
29 min
Maks effekt
104 kW (+4%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Peugeot e-308 Combi ladet fra 10 til 80 prosent på 29 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

51 kWh

Pris for testbil

408 200 kr

Rekkevidde (WLTP)

409 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

12.7 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 412 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Peugeot e-308 Combi oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

105 cm

Gulv lengde

76 cm

Høyde opp til setekant

47 cm

Åpning bredde

93 cm

Åpning høyde

67 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

412 liter

Nyttelast

351 kg

Taklast

70 kg

Egenvekt uten fører

1684 kg

Tillatt totalvekt

2110 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller