Premium

Porsche Taycan

Med en toppfart på 250-260 km/t sikter Porsche mot toppen med den helelektriske modellen Taycan. Bilen kommer i fire versjoner; Taycan 4S, Taycan Turbo, Taycan Turbo S og Taycan 4 Cross Turismo.

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2021

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

El Prix sommer 2024

Testet av

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Taycan beskrives som en fullblods Porsche. Rask hurtiglading gjør at det skal være mulig å lade batteriet opp til 80 prosent på 15 minutter under optimale forhold. 

Bilen produseres med firehjulstrekk og Porsche prioriterer det norske markedet høyt.

Fordeler

  • Umiskjennelig en Porsche

  • Eminente kjøreegenskaper

  • Utsøkt sittekomfort

Ulemper

  • Upraktisk

  • Svært kostbar

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

75

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.

el prix Sommer 2024

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
18 min
Maks effekt
320 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
17 min (-1min)
Maks effekt
324 kW (+1.2%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Porsche Taycan 4 Cross Turismo ladet fra 10 til 80 prosent på 17 minutter og 30 sekunder under sommertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

97 kWh

Pris for testbil

1 230 010 kr

Rekkevidde (WLTP)

578 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

22 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 407 liter
  • Bagasjerom foran: 84 liter

Bagasjeromsstørrelsen i Porsche Taycan Turbo oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

90 cm

Gulv lengde

104 cm

Høyde opp til setekant

45 cm

Åpning bredde

90 cm

Åpning høyde

44 cm

Frunk bredde

55 cm

Frunk høyde

46 cm

Frunk lengde

38 cm

Om testbilen

Chassis

Kupé

Bagasjerom bak

407 liter

Nyttelast

500 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2305 kg

Tillatt totalvekt

2880 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)

5/5

Voksne

85% beskyttelse i kollisjon

Barn

83% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

70% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 73% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller