Når må du skifte registerreim på bilen?

En slitt registerreim som ryker vil resultere i motorhavari. Her er våre råd;


Bilmekaniker på NAF senter bilverksted
© NAF

Kort fortalt:

  • Ta jevnlig service og følg bilprodusentens intervall for registerreimskift
  • Registerreimen slites over tid, og må byttes for å unngå motorhavari
  • Ved bruktbilkjøp – få med servicehistorikk og informasjon om når registerreimen er skiftet

Hva er en registerreim, og hvilken funksjon har den?

Registerreimen er montert lengst frem på motoren, og skaper forbindelse mellom flere roterende komponenter innvendig i motoren. Registerreimen består av en armert gummi, dvs. en gummireim.

Reimens oppgave er å forbinde tannhjul på motorens veiv- og kamaksel. Dette gjør at ventilene i topplokket åpnes og lukkes, slik at motoren starter og går rundt. På mange motorer drives vannpumpen av registerreimen, og blir ofte byttet, i forbindelse med registerreimskiftet

Enkelt forklart er registerreimens oppgave å holde liv i motoren. Hvis reimen ryker får du motorstans, og det kan føre til en dyr reparasjon.

Hvordan slites registerreimen?

Registerreimen i bilen vil strekke seg over tid, men en reimstrammer som sitter i ved reimen vil stramme den opp. Kjører man derimot for lenge med registerreimen enn det som er anbefalt, altså skiftintervallet – vil ikke reimstrammeren klare å kompensere for dette. Resultatet er da en skadet og slitt reim, som kan ryke, og kan resultere i motorhavari.

Når og hvor ofte du skal skifte registerreimen, er regulert av både tid og kjørte kilometer, og varierer fra bilmerke til bilmerke. Enkelte bilmerker vil ha registerreimskift ført opp i bilens serviceprogram. Blir registerreimen for gammel, blir den hard og kan få sprekkdannelser som på sikt vil føre til at reimen på et tidspunkt vil gå i stykker.

Bilde av hvor du finner registerreima i motorrommet på en bil
Motorrommet: De fleste registerreimer er skjult under et plastdeksel, ofte plassert i front på motoren,. © NAF

Hva skjer dersom registerreimen ryker?

Ryker registerreimen, vil ventilene i topplokket treffe stemplene i motoren, ettersom konstruksjonene har små klaringer. Resultatet er som nevnt, kostbar motor- og topplokkskade, og du må inn til et verksted for reparasjon.

Du som bileier kan redusere sannsynligheten for at registerreimen ryker ved å følge serviceprogrammet for din bil. Når du følger serviceprogrammet, sjekker mekanikeren servicehistorikk om skift er utført etter anbefalt skiftintervall.

Hva er prisen for registerreimbytte?

Prisen for registerreimbytte, styres av arbeidstid og delepris til hvert enkelt bilmerke. På våre NAF-sentre med verksteder, er pris for registerreimskift satt basert på arbeidstid fra bilprodusent og vår delleverandør.

Trenger din bil registerreimskift, service eller reparasjon, kan du sende oss en uforpliktet forespørsel eller kontakte oss på 08 505. Vi henviser din forespørsel til våre verksteder som kan utføre jobben.

Medlemsfordel:

Få 10% på service og reparasjon

Våre NAF-sentre er åpne for alle, og som NAF-medlem får du en ekstra fordel, når du fikser bilen din hos oss.

Illustrasjon av mekaniker

Skal du kjøpe bruktbil, er det lurt å sjekke at servicer er fulgt

Mange bruktbilselgere dokumenterer servicehistorikken på bilene de selger, men fortsatt er det mange bruktbilkjøpere, som ikke aner om registerreimen er skiftet eller ikke. Vi anbefaler god dokumentasjon på servicehistorikk ved bruktbilkjøp, ettersom det ikke er enkelt for en mekaniker å fastslå om registerreimskiftet er utført i henhold til bilprodusentens anbefalinger. Dette gjelder spesielt biler med høy kilometerstand, der det er usikkerhet om registerreim har blitt skiftet eller ikke. Ved usikkerhet lønner det seg å skifte reimen for å være på den sikre siden. Selv om det er en kjedelig kostnad å ta, er det tross alt vesentlig billigere å utføre et skift enn å få motorskade.

Ved et bruktbilkjøp – sørg for å få så god dokumentasjon som mulig.

Ofte stilte spørsmål


Les også


Fant du det du lette etter?