Kort fortalt om garanti på bil:

Ved kjøp av bil fra forhandler følger det ofte med en eller annen form for garanti. Garantien kan gis av:

  • Bilprodusenten
  • Importøren
  • Bilforhandler

Ta en garantiutløpstest før garantien på din bil utløper. Det kan fort lønne seg. Det fikk Rune Bjorøy fra Bergen erfare da han bestemte seg for å bruke drøye to tusen kroner på en garantiutløpstest da det nærmet seg fristen før bruktbilgarantien gikk ut.

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag

NAFs eksperter gir bilen en grundig sjekk både utvendig og innvendig. 

Det angrer han ikke på i dag. Bruktbilen han hadde fått i innbytte hadde nemlig store, skjulte mangler som måtte utbedres, og var dermed en tikkende verkstedsregningsbombe!

Monsterregning

Regningen på alt som måtte utbedres kom nemlig totalt på 100.637 kroner – som fortsatt var dekket av garantien. Dermed var det et sjeleglad NAF-medlem gjennom 12 år som kunne puste lettet ut!

– Jeg slapp å betale regninga, forteller en strålende fornøyd Bjorøy.

Slik så regningen ut for alle utbedringene som ble dekket av garantien.

­

Fikk ny bil

Bergenseren hadde betalt 180.000 kroner i mellomlegg for bruktbilen, da han byttet inn sin egen bil. Heldigvis kom han og bilforhandleren fram til en avtale de begge kunne enes om.

– Selger tilbød meg å bytte med en av de andre bilene han hadde for salg. Jeg følte at det var fornuftig å godta. Så vi gjorde en byttehandel. Han fikk bilen tilbake, og jeg fikk ut en «ny» bil, forteller Rune.

Grundig sjekk

Testen gjelder for både kjøretøy med nybil- eller bruktbilgaranti og tar grundig for seg hele bilen. Alt fra støtdempere og bremser, til elektronikk og interiør sjekkes nøye av ekspertene.

– Vi sjekker egentlig alt. Hvordan bilen er å kjøre, vi sjekker karosseri, hjul, dekk, understell, og vi sjekker motor, girkasse og interiør, forteller bilmekaniker Ketil Midtland, som jobber på NAF-senteret på Haslevangen i Oslo.

Slik gjøres en garantiutløpstest:

Garantiutløpstest 16329.mp4

Dukker det opp feil som dekkes av garantien, får man med seg en tilstandsrapport som kan brukes i et eventuelt garanti- eller reklamasjonskrav overfor selger. 

– Jeg har selv funnet feil på en girkasse og motor som ville koste 50.000 kroner å utbedre, som har vært dekket av garantien. Dermed har vi spart kunden for den summen, forteller Midtland.

Lønnsomt medlemskap

Prisen for en garantiutløpstest er 2.290 kroner for medlemmer og 2.990 for ikke-medlemmer. Da lønner det seg strengt tatt å bli medlem uten veihjelp for 600 kroner og spare en hundrelapp – selv om vi anbefaler NAF-medlemskap med veihjelp.

Og husk å være ute i god tid!

- Ta en test eller tilstandsrapport før garanti- og reklamasjonsfrist er ute, og få oversikt i tide. Kommer du en dag etter fristen er det for sent, understreker NAFs advokat Vigdis Svennungsen.

Huskeliste:

Garantier gitt av forskjellige aktører vil ofte kunne variere i innhold. Derfor er det viktig å sette seg inn i den enkelte garanti for å se hva den dekker.

  • Garantiens innhold og eventuelle begrensninger skal komme klart fram og være lett forståelig.
  • Be alltid om å få garantivilkårene skriftlig.
  • Garantien ved nybil følger bilen, og vil som hovedregel gjelde ved videresalg.

Les mer om NAF Garantiutløpstest her