NAF og Motors praktiske målinger av rekkevidde har vist at alle biler mister rekkevidde i kalde temperaturer, men at tapene varierer mye; mellom fire og 35 prosent.
– Det begynner å bli kjent at elbilene taper rekkevidde om vinteren. Problemet er at ikke alle biler er bygget likt, og hvor godt modellene takler vinterkulden måles ikke offisielt, forklarer Anette Berve, testansvarlig for elbiler i NAF.
Det kommer det kanskje endelig en løsning på.
EU-kommisjonen har nå foreslått at alle nye elbiler skal testes for rekkevidde i kuldegrader.
Stor variasjon i rekkeviddetap i kulda
Dersom forslaget blir vedtatt, blir dette den nye offisielle vinter-rekkeviddetesten NAF har etterlyst og jobbet for.
– Det siste året har NAF hatt flere møter i Brussel med både NAFs søsterorganisasjoner og NAFs moderorganisasjon, FIA (Fèdèration International d’Automobile) for å få på plass dette kravet. Det er et stort gjennomslag for forbrukerne, fordi det betyr at man på helt likt grunnlag kan sammenlikne hvor langt ulike elbiler går om vinteren, sier Berve.
Norge og NAF går foran
«Norge er Europas viktigste elbilland og erfaringer fra våre egne vintertester viser at det varierer stort fra modell til modell hvor mye rekkevidde bilene taper.
Anette Berve, testansvarlig for elbiler i NAF
Norge er ikke medlem av EU, og det er EU som vedtar mye av bilstandardene som gjelder i Norge.
Samtidig er Norge det viktigste elbillandet i Europa og har i tillegg en helt unik erfaring med elbiler i vintertemperaturer. NAF har hatt besøk at flere bilorganisasjoner i Europa og resten av verden, som nå ser til Norge for å være forberedt på elbilistenes utfordringer.
– Det har vært viktig for oss i NAF å finne riktige kanaler og veier inn i EU for å dele disse erfaringene. Mye av arbeidet til NAF har derfor dreid seg om å få våre søsterklubber og vår europeiske moderorganisasjon FIA til å fremme kravet innad i EU, forteller Berve
Hun fortsetter:
– At EU-kommisjonen nå jobber konkret med dette er et tegn på at vi og FIA har lykkes, og en stor seier for NAFs påvirkningsarbeid.
NAF tett på EU
Som en del av et nettverk av bilklubber organisert av FIA (Fèdèration International d’Automobile) er NAF tett på de politiske prosessene i EU. Der taler vi din sak som bilist og har direkte påvirkning på regelverk og standardiseringer.
Skal inkluderes i EURO 7-krav
Alle elbiler kommer med et offisielt rekkeviddetall i dag, målt etter WLTP-testsyklusen. Det er i praksis en sommerrekkevidde som måles på 23 varmegrader. Det tallet sier ingenting om hvordan elbilen gjør det i kulda.
Den nye testen skal gjøres i -7 grader, i kuldekammer. Testen skal inngå som en del av bilenes typegodkjenning, kalt Euro 7, og vil gjelde alle biler.
Euro 7 skal legges fram for EU-parlamentet over sommeren 2023, vedtas før nyttår, og etter planen tre i kraft fra 2025.
Rekkevidden vil fortsatt variere
Selv om en ny måling av rekkevidde i kuldegrader kommer på plass ,vil fortsatt rekkevidden du opplever i hverdagen variere.
Forbruket på en elbil påvirkes av mange faktorer, akkurat som forbruket på en bensin- og dieselbil.
Det betyr at den offisielle vinterrekkevidden vil gi deg en bedre indikasjon på hvordan den bilen tåler vinterkulden. Om du for eksempel kjører mye på motorvei, har en aggressiv kjørestil eller kjører med takboks eller henger - så vil rekkevidden være enda kortere.
- Dette er en start for å gjøre forbrukerne tryggere på hva de kan forvente av elbilen sin, men det er viktig å fortsatt huske at kjørestil, vær og topografi fortsatt vil gi utslag på forbruket ditt, avslutter Berve.