elbil på landevei i vinterføre

Alt du må vite om elbil i kulde

Planlegger du en langtur med elbilen i vinterføret? Her er ti viktige punkter å tenke på når kulda setter inn.

Kort fortalt om elbil og vinterkulda

  • Du slipper en mengde vedlikehold i forhold til bensin- og dieselbiler.
  • Elbiler har generelt kortere rekkevidde i kaldt vær. Enkle grep kan bidra til å forlenge rekkevidden.
  • Flere elbiler har innebygget «motorvarmer». Bruk den.
  • Invester tid i å klargjøre bilen for langtur for å unngå problemer på veien.

En elbil på vinterkald langtur gjennomgår en av årets hardeste prøvelser. Her er det viktig å tenke smart når du lader batteriet. Fyll riktig spylervæske og sørg for at dørlistene ikke fryser fast. Vi deler våre ti beste råd og tips for å sikre en trygg og velykket elbiltur i vinterføret!

Fordeler for deg med elbil!

Som medlem i NAF får du gode fordeler som forsikring, billån og lading. Vi står også klare for å hjelpe deg med vedlikehold, verkstedtjenester og service.

Illustrasjon av elbil som lader

1. Elbilen har også 12-voltsbatteri

Når temperaturen faller og de første kuldegradene melder seg, oppdager mange at startbatteriet på bilen deres ikke yter nok til å dra rundt startmotoren som fyrer opp bensin- eller dieselmotoren. Med elbil er det noe enklere. Riktignok har mange elbiler også et eget 12-voltsbatteri som kan være dårlig vedlikeholdt, men det er ingen startmotor som skal dras rundt.

Likevel er startproblemer knyttet til flatt batteri den vanligste årsaken til assistansene NAFs bilbergere gir medlemmene, også for elbiler. En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel. Jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest.

2. Tregere batteri, mer energi til varme

Med andre ord – elbilen kjører like lett i sprengkulde som i het sommervarme. Men rekkevidden reduseres. Hvorfor det? Jo, et elbilbatteri er en stor elektrokjemisk kloss som inneholder en mengde battericeller. Når temperaturen faller går de kjemiske prosessene i batteriet tregere. Virkningsgraden går ned, samtidig som bilen forlanger like mye futt for å kunne yte det du ber om.

I tillegg bruker vi mer energi til å holde kupeen varm når det er kaldt, og dekkene får gjerne mer motstand på vinterføre.

3. Varm opp bilen på forhånd

Det viktigste for en elbilist i kaldere vær er å tenke smart for å få mest mulig ut av batteriet. Mange biler har mulighet til å varme opp batteriet før kjøreturen, slik at de kjemiske prosessene nevnt over ikke går så sakte. Skal du på tur om et par timer, sørg for å stille inn dette i bilen eller appen som følger med slik at bilen forvarmer både batteri og kupé. Dette er ikke ulikt motorvarmer for bensin- og dieselbiler.

Knapp for forvarming av batteri på Nio ES8.
Forvarming:Husk å forvarme batteriet for å kunne kjøre lengst mulig. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Noen elbiler kan kjøre varmeanlegget for batteri og kupé selv om bilen ikke står på lading. Da må man selvsagt huske at dette stjeler av strømmen som er igjen på batteriet.

Står bilen på lading tappes ikke batteriet, med mindre oppvarmingen bruker mer strøm enn det ladingen gir. Dette er avhengig av hvor kraftig lader du har hjemme eller på hytta.

4. Lad batteriet når det er varmt

Noen biler opplyser temperaturen på driftsbatteriet, eller gir annen visuell informasjon om temperatur. Er batteriet kaldt og du trenger den rekkevidden du kan få, gjelder det å kjøre ekstra økonomisk. I alle fall i starten. I kulde er det ikke sikkert batteriet har oppnådd driftstemperatur før etter nærmere to timers kjøring.

Et kaldt batteri vil også redusere batteriets evne til å ta i mot lading. De fleste hurtigladere har minuttpris for strømmen du får, og ikke mengden strøm. Det betyr at bilen får mindre strøm når batteriet er kaldt, men mer strøm om batteriet er driftsvarmt. Prisen er den samme på ladestasjoner som opererer med minuttpris framfor kilowatt-pris.

Huskereglen for å lade fort er altså å ha lav batteriprosent (mellom 10 og 20%) og varmt batteri.

5. Unngå at dører fryser fast

Dører og luker på alle typer biler holdes tette når de er lukket med gummilister. På høsten blir gjerne listene ganske fuktige, og når kuldegradene melder seg har plutselig vannet blitt til is og døren sitter fast i gummilisten. Prøver du å rive opp dørene risikerer du å rive i stykker listen i samme slengen.

Du kan unngå dette ved å la bilen tine opp før du forsøker å åpne dørene igjen, men slikt har man jo ikke alltid tid og mulighet til. Dermed er det beste rådet å forebygge. Kjøp silikonstift på bilvarehus eller en bensinstasjon. Disse fungerer som gummilistene leppepomade og gjør gummien myk, mer holdbar og mer motstandsdyktig mot frost. Er innsiden av dørene og gummilistene skitne er det en fin anledning å vaske eller tørke av skitten før du legger på silikon.

Og – husk å fylle spylervæske som tåler frost. Er spylervæsken for tynn, kan den fryse i tank og slanger og i verste fall føre til at deler av spyleranlegget sprekker.

mann fyller kjølevæske i bil
Frostbeskytte motoren:Frostvæske er også nødvendig om vinteren, slik at blandingen ikke fryser. © NAF

6. Husk forskjellene på produkter tiltenkt låser

De fleste nyere biler har ikke fysiske nøkler. Kun fjernkontroller. Noen biler har nøkkel i tillegg til fjernkontroll, men de fleste bruker jo fjernkontrollen. I fuktig vær kan selve dørlåsen også bli fuktig, og plutselig en morgen er låsen frosset fast og klarer ikke å åpne dørene. Legger du en tett pose med varmtvann mot karosseriet og låsen kan det hende låsen tiner. Men igjen – det beste er at låsen er smurt. Dette gjøres vanligvis på service, men det er ingen heksekunst å bidra med litt olje i låsen selv. Sjekk bilens bruksanvisning.

Hva er forskjellen på låstiner og låsolje?

  • En låstiner, gjerne i form av spray, er sprit som smelter isen. Låstiner smører ikke. Tvert i mot blir låsen tørr siden spriten tar med seg olje og fett i samme slengen. En lås som ikke er smurt virker dårligere.
  • En låsolje klarer ikke tine isen, og er ment forebyggende. Låsolje på en frossen lås hjelper neppe. Bruk først låstiner, og smør deretter med låsolje.

Er døren fortsatt fastfrosset etter egne tiltak, bør du la være å røske og rive. Selv dørene på dagens biler kan være ganske avanserte. Da er det bedre å ringe NAF veihjelp.

Har du spørsmål om elbil?

Som NAF-medlem har du tilgang på bilteknisk rådgivning. Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – kan vi hjelpe deg.

Smilende mann i blå skjorte

7. Vask og poler bilen før vinteren kommer

Alle biler uansett drivlinje trenger litt ekstra omsorg før vinteren setter inn. Faktisk er det vel så viktig å polere eller på annen måte behandle lakken på høsten som før sommeren. Lakken er bilens rustbeskytter, og med en solid vask og polering før kulda kommer for fullt gjør lakken mer motstandsdyktig. Les hvordan du enkelt kan polere bilen din her.

Vil du ta ekstra vare på lakken og samtidig slippe litt billigere når du vasker, kan du forsegle lakken. Det finnes en rekke produkter og like mange firmaer som tilbyr en slik behandling. Det hevdes at forseglingen kan holde opptil flere år, avhengig av type og pris. Men regn uansett med en prislapp fra noen tusen til godt over 10.000 kroner.

Endel firmaer tilbyr også å legge folie på enten hele bilen eller på de mest utsatte områdene. Folien skal ta av for mye av slitasjen på lakken, spesielt på vinteren.

8. Ha med riktige ladekabler på tur

Siden du bruker noe mer batteri på vinteren, kan det være lurt å sjekke ladekablene du har med i bilen. Ha med den enkle «ladekladden» med vanlig husholdningskontakt. Dermed kan du nødlade på et vanlig husholdningsstikk. Ha også med en Type 2-kabel slik at du kan lade på kommunale ladeplasser eller andre semi-hurtige ladestolper.

Man kan selvsagt ha med et lass av overganger til de forskjelligste industrikontakter, men tettheten av ladere er såpass god de fleste steder at det holder med et par ekstra kabler.

Det viktigste er å lære seg hvordan de forskjellige ladekablene og laderne fungerer.

9. Ha dekk med godt nok mønster

Elbiler er vanligvis noe tyngre enn tilsvarende bil med forbrenningsmotor. En tyngre bil sliter også mer på dekkene. Elmotoren har også en helt annen kraft når du gir gass, og er du tung på gassen slites dekkene fortere. Sjekk vinterdekkene nøye før du setter vinterhjulene på for vinteren.

Kravet er at det skal være minst tre millimeter mønster på vinterdekkene. NAF anbefaler minst fire millimeter. Har du dekk som er noen år gamle, kan det hende at gummien begynner å bli tørr. Selvom mønsteret er innenfor kravene, er det ikke sikkert at dekkene har de samme egenskapene som da de var nye. Du kan lese flere av våre bildekk-tips og råd her.

Mønsterdybde sjekkes med en dings.
Sørg for riktige dekk:Denne digitale måleren måler mønsterdybden på dekkene dine. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

10. Lær deg elbil på vinterføre!

Den som er fersk med elbil har kjent hvor lite som skal til før bilen skyter fart ut av lyskrysset. På en elektrisk motor har du tilgang til all kraft umiddelbart. Det kan by på noen utfordringer på vinterføre. Er du for kjapp på avtrekkeren kan du fort miste festet og bære galt avsted, selv om de fleste biler har avanserte systemer for å beholde grepet.

Hvordan lade elbilen i kulda? Hvorfor lader elbiler dårligere i kulda og hvorfor er rekkevidden dårligere? Hør ekspertenes svar på vinterens mysterier med elbiler.

Publisert: 4. mars 2021

Sist oppdatert: 14. februar 2024


Les også


Fant du det du lette etter?