Lad opp det lille batteriet i elbilen i vinterkulda

Startvansker er den hyppigste årsaken til at NAFs bilbergere må rykke ut, også til elbiler. Det lille batteriet i elbilen må være i toppform for å komme seg gjennom vinterkulda.


Motorrommet i en elbil, med rød ring rundt startbatteriet
Startbatteriet i en bil kan trenge pleie i kulda. © NAF

Det er mye snakk om det store hovedbatteriet i elbiler, men elbilene har også det gode gamle startbatteriet, slik andre biler har.

Starter motoren

I mange elbiler er startbatteriene mindre enn i bensin- og dieselbiler, siden jobben deres ikke er like omfattende.

– I en bensin- eller dieselbil skal batteriet bokstavelig talt sette fyr på motoren, mens det i en elbil starter en enkel elektromotor, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I tillegg til å starte bilen brukes startbatteriet til oppgaver som klimaanlegget, varme i seter og lignende.

Rask hjelp med NAF Veihjelp

Med NAF Veihjelp kan du være trygg på å få hjelp når uhellet er ute. Som medlem får du hjelp uten egenandel uansett hva som er årsaken til at bilen stanser.

Kan få vansker av å stå lenge

Statistikken fra veihjelpen til NAF viser at startvansker er årsaken til flest utrykninger hele året, og det topper seg når det er kaldere i været. Planlegger du en tur til fjells, er det ekstra viktig å gi startbatteriet litt pleie.

– Når elbilen står parkert i flere dager, er det fort gjort at startbatteriet tappes for strøm om det er litt lite strøm på det fra før, sier NAF-rådgiveren.

– Derfor er det lurt å lade opp det lille batteriet i elbilen med en vedlikeholdslader før du tar turen til fjells, fortsetter han.

En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel. De er ikke så kostbare og enkle å bruke. Jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest.

Publisert: 3. mars 2023

Sist oppdatert: 7. desember 2023

Anette Berve,

Les også


Fant du det du lette etter?