Kort fortalt:
- Mange elbiler har en funksjon som gjør at kupé og batteri kan varmes opp før avreise. Det gir en god temperatur til kjøring.
- Noen elbiler har kun forvarming av kupé, og ikke batteri.
- Forvarming er en kraftkrevende prosess, så det kan være gunstig å være tilkoblet et ladepunkt under forvarmingen.
Før vi går videre må vi nevne at det finnes to typer forvarming:
1) Forvarming av kupé (og eventuelt batteri) før avreise
2) Forvarming av batteri før lading
I denne saken snakker vi om det første punktet – forvarming av bilen før avreise.
Forvarming av elbil
Rekkevidde er en bekymring for mange som vurderer å kjøpe elbil eller som kjører elbil i dag, og spesielt i den kalde årstiden. Et av grepene du kan ta for å kjøre lengre med elbilen når det er kaldt, er å bruke forvarming.
Hvis vi tar utgangspunkt i at bilen står på lading når den forvarmer, kommer den elektriske energien til oppvarmingen fra strømnettet og ikke fra batteriet. Da trenger ikke bilen å bruke ekstra energi fra batteriet for å varme opp bilen i starten av turen.
– Det tar en del tid og energi å varme opp en iskald bil, og hvis denne energien skal hentes fra batteriet, går det ut over rekkevidden, sier NAFs laderådgiver Jan Tore Gjøby.
Ulik tilnærming til forvarming
Det er litt ulike måter å forvarme elbilen på, og disse deles i to kategorier.
- Elbiler som kun varmer opp kupéen
- Elbiler som varmer opp batteriet og kupéen
Igjen kan disse deles i to kategorier:
- Elbiler som må være tilkoblet strøm for å forvarme
- Elbiler som kan forvarmes uansett om de er tilkoblet eller ikke
Det er altså flere elbiler som ikke kan starte forvarming med mindre du lader og dermed er tilkoblet strøm.
Spørsmål om lading av elbil?
NAF Ladeeksperten gir deg rådgivning på e-post og telefon om lading av elbil og ladbar hybrid hjemme.
Oppvarming av en elbil gjøres som regel når du er tilkoblet strøm, og skjer enten med tradisjonelle varmeelementer eller med en varmepumpe.
Varmeapparatet skrus på for å varme opp kupeen, og på noen elbiler vil dette systemet også varme opp batteriet slik at det får en fin driftstemperatur for kjøring.
Forvarming krever også strøm
For at forvarming skal fungere best mulig, bør du ha et ladepunkt som gir nok strøm til å dekke forbruket til varmeapparatet.
Hvis ladepunktet ikke gir nok strøm, må noe av strømmen tas fra batteriet for å klare oppvarmingen. Normalt vil 4 kilowatt være nok hvis avreisetidspunkt programmeres og bilen gis nok tid til å varme seg opp.
Det vil si at hvis du lader i en vanlig husholdningskontakt med maks 10 Ampere, vil du trekke strøm av hovedbatteriet når du forvarmer selv om du står og lader.
Hvordan starte forvarming
Det er stor variasjon mellom hvordan funksjonene for forvarming er løst i de forskjellige elbilene. De fleste nyere elbiler har mulighet til å legge inn et avreisetidspunkt slik at bilen varmer seg opp og er klar til du skal reise.
Avreisetidspunktet legges inn i bilen eller i bilens app. De fleste biler har også mulighet til å starte oppvarmingen direkte hvis det plutselig er behov for å kjøre en tur. Hvordan dette gjøres finner du ved å sjekke instruksjonsboken. Bilforhandleren er som regel også behjelpelig med opplæring i hvordan bilen kan forvarmes.
Vær oppmerksom på at forvarming ikke gir batteriet optimal temperatur for lading, og at regenereringen kanskje ikke vil fungere fullt ut når du starter kjøreturen.
Økonomi
Det bør nevnes at forvarming av bilen når den er tilkoblet kan ha en negativ økonomisk side. De aller fleste har en strømavtale hvor strømprisen varierer fra time til time, og som regel er prisen høyest om morgenen og på ettermiddagen.
Hvis lang rekkevidde ikke er målet, for eksempel fordi du kun skal ut på en kortere biltur, kan det være mer lønnsomt å varme bilen med billig energi fra batteriet som ble ladet med lav strømpris om natten enn å hente dyr strøm fra nettet i de tidlige morgentimene.