Det er fortsatt rundt to millioner bileiere som skal kjøpe seg en elbil de kommende årene. Avgiftspolitikken er viktig for å få til overgangen til nullutslippsbiler. Derfor har NAF krevd at bilavgiftene fryses i statsbudsjettet.
– Vi er glade for at regjeringen har hatt is i magen og fryst kjøpsavgiftene på bil i neste års budsjett. Særlig at momsgrensen på elbiler er beholdt er viktig, sier Sødal.
Fortsatt momstak på 500.000
Forslaget i statsbudsjett betyr at elbiler som koster under 500.000 kroner fortsatt vil være fritatt for moms.
– Stadig flere elbiler koster under halvmillionen. Så dette er godt nytt for de som er på jakt etter en ny elbil i 2025, sier Sødal.
Uforståelig trafikkforsikringsavgift på elbiler
Regjeringen fortsetter å straffe elbilene med trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgiften). Dette startet de med i fjor da elbiler fikk høyere trafikkforsikringsavgift enn andre biler. I budsjettet som er lagt frem øker dette gapet enda mer.
– Går dette gjennom, får elbiler den klart høyeste trafikkforsikringsavgiften av alle biltyper. Det er ikke mange år siden det var stikk motsatt, sier Sødal, og fortsetter:
– Dette er et uforståelig grep fra regjeringen i overgangen til nullutslippsbiler, avslutter han.