Nedenfor kan du lese hva dere lurte på om sommerens test. Merk at du må være innlogget for å kunne sende inn spørsmål, men det er ikke et krav om medlemskap for å få stille spørsmål.
Innsendingen er nå stengt.
For å sende inn spørsmål er du nødt til å være logget inn.
10.06.2025
Hvordan kan dere være sikre på at leverandøren ikke tukler med rekkevidden over the air? Elbiler har vanligvis en batterireserve som ikke brukes til kjøring. Men ettersom dere har fått bilene direkte fra leverandør er det mulig at de påvirker resultatet.
Hei Lula,
det kan vi jo faktisk ikke være helt sikre på, men jeg velger å tro at det ville være veldig uklokt av leverandøren å gjøre. Rekkeviddetesten anses som over når bilen mister trekkraft, men en del av bilene bruker gjenværende skilpaddemodus til å komme seg nærmere ladestasjonen. Det noteres ned hvor lenge de kjører både etter 0 og hvor lenge det kjøres i skilpaddemodus, så om noen av bilene har ekstra stor "reservetank" vil det fanges opp. I fjor sommer kjørte for eksempel Renault Scenic ganske langt etter null, og Toyota bZ4X har også kunnet skilte med ekstra stor "reservetank" i tidligere tester.
10.06.2025
Var det typ 80 km/tim ni höll mest hela tiden och inga motorvägar?
Hei Bo,
gjennomsnittsfarten på testruta er cirka 70 km/t og det er et par korte strekk på motorvei. Ellers er det mest riksvei.
10.06.2025
Hvilken 400Kw ladestasjon ble benyttet på Zeekr 7x i EL Prix 2025 sommertest ?
Hei Kenneth,
vi brukte Circle Ks truckladere på Dal til ladetestene av bilene som trenger litt mer futt. Dette kommer det mer informasjon om i løpet av uka.
06.06.2025
Hei igjen! Vil det bli tester av bilene med en gitt nyttelast (folk og bagasje). Ikke nødvendigvis max nyttelast, men vekt av et gitt antall personer + bagasje (feks 300kg ekstra). Det vil være av meget stor betydning for folk flest, da tom bil ofte ikke forekommer. En praktisk test av bil + henger med en gitt vekt (feks henger lastet til totalvekt 750kg for å sammenligne de fleste av bilene med hengerfeste) ville også vært meget interesant for praktisk bruk.
Hei Morten,
du er inne på noe veldig interessant og relevant, og det kan absolutt være aktuelt å kikke nærmere på hvordan en fullastet bil presterer sammenlignet med en "tom" bil. Vi har testet dette tidligere også, som du kan lese (og se!) mer om i artikkelen nedenfor.
05.06.2025
Hei! Tidligere lagde NAF noen meget gode oversikter over hvor lang rekkevidde man egentlig har (praktisk rekkevidde.) Dette er til stor nytte for medlemmene. Lager dere en slik oversikt i år? Sjekk f.eks saken "Så lang rekkevidde har du egentlig". Der står det "Vi kjører elbilene helt tomme for strøm, men det bør ikke du gjøre. Sjekk hvor langt bilene i sommerens rekkeviddetest hadde kjørt da de hadde 10 prosent strøm igjen på batteriet." En slik oversikt gir nyttig nyansering og er mer relevant
Hei!
Takk for hyggelig tilbakemelding.
Vi har en plan om å lage en slik artikkel om sommerens test ja.
05.06.2025
På Motor.no sine sider står det følgende tell for Ford Explorer EV: Ford Explorer 566-533 (WLTP - reelt), altså et negativt resultat, men i tabellen på NAF 532-537 (WLTP - reelt), altså et positivt resultat.... Hva er riktig? ER WLTP for 4x4 eller 2x4?
Hei!
Det riktige for Ford Explorer er:
WLTP for testmodellen: 566 kilometer
Rekkevidde i testen basert på bilens tripteller: 533 kilometer
Rekkevidde i testen basert på GPS-data: 537 kilometer
Det har trolig vært en tastefeil på våre nettsider, som er rettet nå. Mange tall å holde styr på.
Modellen i testen har firehjulstrekk.
05.06.2025
Hvor får dere WLTP-dataene fra? Tallene deres er jo ikke de samme som man ser på nettsidene til produsentene.
Zeekr 7X (nettside): 615km
Zeekr 7X (motor.no): 541 km
Det samme gjelder flere andre biler.
Hei!
WLTP-tallet får vi tilsendt fra importørene og produsentene vi låner bilene fra. WLTP-tallet de oppgir gjelder den spesifikke modellen vi bruker i testen, med hensyn til utstyrsnivå, dekkdimensjon osv. Det kan forklare hvorfor tallet skiller seg fra det de oppgir på nettsiden.
04.06.2025
hi,We have noticed that your data is a bit different from motor and official data, for example Kia EV3 ,the official claim is that it takes 31min, what is the reason for this?
Hi!
In the case of Kia EV3, it's most likely a typo when it said 21 min charging time. We have now changed it to 31 min, which is correct. Thank you for letting us know!
02.06.2025
Når det er en rekkevidde test, ser ut som Macan satt opp med dekk som gir kortere rekkevidde?
Hei Sofus,
vi legger ingen føringer for hvilke hjul bilene utstyres med, det avhenger helt av hva importøren setter på bilen. Det vi ber om er at vi får oppgitt aktuell WLTP-rekkevidde med de hjulene bilen leveres med.
02.06.2025
Hei! Når kan vi forvente resultatene fra rekkeviddetesten i sommerens El Prix 2025?
Hei!
Resultatene fra rekkeviddetesten publiseres fortløpende under testen på Motor.no, og blir i løpet av kvelden også tilgjengelig på naf.no.
Resultatene fra ladetesten blir normalt klare etter en uke eller to.