Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Ford Mustang og Volvo XC40 Recharge på ladestasjonen under sommertesten 2021

El Prix 2021:

Raskere lading, men målestandard mangler

Årets elbilnyheter for 2021 representerer raskere lading fra 100 kW til hele 270 kW. Men det mangler fortsatt en målestandard for lading.

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / © NAF

Ingen standardisert måling for lading

Akkurat som oppgitt rekkevidde (WLTP) er et begrep elbilister fort må lære seg, er kilowatt (effekt) et annet ord det er smart å gjøre seg kjent med.

Men i motsetning til rekkevidde som har en standardisert målemetode i WLTPWLTP
WLTP står for Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure. Dette er en laboratorietest som brukes for å måle drivstofforbruk og CO2-utslipp fra personbiler og varebiler.
, finnes ikke denne standardiseringen for lading.

Slik fungerer ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
  • Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.

I årets ladetest er det to modeller som lader med 800 volt, og dermed kan lade med inntil 220 og 270 kW. Audi e-tron GT og Hyundai Ioniq5 lader til 80 prosent på godt under 25 minutter. Kun Porsche Taycan har ladet med slik effekt tidligere.

Neste generasjon ladehastighet

De øvrige nyheter representerer neste generasjon ladehastighet, med SUV'er som lader med inntil 150 kW.

Også flere av de mellomstore modellene lader nå med inntil 100 og 125 kW, som gjør at flere og flere av modellene nå utnytter lynladerne godt.

Kun en av årets modeller lader med CHAdeMO. Xpeng G3 er ventet å lade med CCS etterhvert, men enn så lenge er dette den eneste modellen som lader med denne ladestandarden.

TESTER LADETID: Hvordan bilen din lader er viktig for å lade raskest mulig og spare penger. Dette tester vi for deg i våre ladetester.

Bli kjent med hvordan bilen din lader

Bilprodusentene har flere måter å omtale hvordan bilen lader. De aller fleste gir deg tiden det tar å lade fra 0 til 80 prosent eller omtaler effekten du lader med (kW).

Hvor raskt du får ladet bilen, altså hvor mange kilowatt batteriet lader med, avhenger av mange faktorer. Det som påvirker ladetiden mest er om du starter lading rett etter at du har begynt å kjøre mens batteriet er kaldt. Om du har mye eller lite strøm igjen når du plugger i eller om det er kaldt ute eller en varm sommerdag spiller også inn på ladetid.

Siden du mange steder betaler per minutt du lader, eller en kombinasjon av minutter og kilowattimer, bør du vite hvordan bilen din lader så du ikke betaler i dyre dommer for strømmen.

Hvis du vet hvordan bilen din lader er det enklere å velge riktig lader til din bil. Hvis bilen din ikke kan lynlade, altså lade med mer enn 50 kW, er det ikke vits i å kaste bort penger på å betale mer for å lade på en lynlader.

Alle resultater

Du kan klikke deg inn på hver enkelt bil og se hvordan bilen lader, hvor lang tid den bruker og med hvilken effekt den lader.

Publisert: 10. juni 2021

Sist oppdatert: 26. januar 2024

Anette Berve,

Fant du det du lette etter?