Kort fortalt
- Skaff deg oversikt over ladetilbudet langs ruta
- Planlegg det første ladestoppet
- Ladebrikke på turen
Det blir stadig flere ladere langs veien, og rekkevidden i elbilene øker. Det betyr at vi i stadig større grad kan legge rekkeviddeangsten bak oss.
For å få en behagelig tur med elbil er det lurt med noen enkle forberedelser før du setter deg bak rattet.
Kort oppsummert er rådene at du lader batteriet i bilen helt opp, forvarmer batteriet, planlegger første ladestopp og sørger for at NAFs ladebrikke henger på nøkkelknippet.
Husk å legge et betalingskort inn i appen før du kjører av gårde, slik at du slipper å bruke tid på det på ladestasjonen. For å bruke NAF Ladebrikke må du registrere brikken i appen til ladeoperatørene du skal bruke.
Skaff deg oversikt over ruta
Det viktigste du gjør hvis du skal reise langt er å skaffe deg oversikt over ladeinfrastrukturen langs ruta. Er det mange ladere? Er det langt mellom laderne? Hvilken effekt er det på dem? Kan du lade når du kommer frem til destinasjonen din?
Vi liker selv å bruke:
Med de appene og nettsidene vet du om du kan ta ladestopp på sparket underveis, eller om du bør planlegge godt.
Forvarm batteriet før avreise
Vil du kjøre lengst mulig før du tar et ladestopp, er det lurt å forvarme batteri og kupé før du drar av gårde. Still inn ladegrensen i bilen slik at du lader bilen til 100 prosent, og still inn avreisetidspunktet. Da vil batteriet og kupeen varmes opp før du kjører - og du får maks ut av rekkevidden til bilen din.
En ting er at det er deilig å sette seg inn i varm og god bil, men du kan kjøre lenger når du benytter deg av forvarming. Forbruket ditt vil gå ned siden du bruker strøm fra nettet på å varme opp bilen, og ikke strøm fra bilens batteri.
Forvarming av batteri er lurt både sommer og vinter.
Hvordan vet du hvor langt du kan kjøre?
Kilometerestimatet i instrumentpanelet i bilen din vil si noe om hvor langt du kan kjøre, men du bør ta tallet med en klype salt.
Tallet er estimert ut ifra din kjørestil og dine siste turer, og vil derfor ikke si noe om reisen du skal ut på.
Dette tallet vil bli lavere dersom du skal kjøre mye på motorvei i høye hastigheter, det regner mye og veibanen er våt, det er kaldt eller du skal kjøre mye oppover.
Jo flere turer du drar på, jo tryggere vil du bli på hvor langt du faktisk kan kjøre.
Lurer du på hvor langt du faktisk kan kjøre? Sjekk NAFs rekkeviddetester
Planlegg det første ladestoppet
Det kan være fristende å planlegge hele turen ned til hver minste detalj, med alle ladestoppene, spesielt hvis du skal reise langt og lade mange ganger på en dag.
Men turen blir sjelden som du tror, og det er greit å venne seg til å ta ett ladestopp av gangen.
Vårt beste råd er derfor å planlegge det første ladestoppet, og ut ifra det legge opp til hvor det neste ladestoppet skal være.
Legg gjerne opp til å kjøre til du har mellom 10 og 20 prosent igjen på batteriet.
Velg riktig lader
Det er ofte flere ladestolper å velge mellom på en ladestasjon, en hurtig- og en lynlader. Disse kan ha ulik pris per kilowatt-time, og lynladerne er ofte dyrere.
Det er lurt å vite hvilken effekt bilen din lader med, slik at du velger riktig lader til din bil.
Det er ikke noe poeng å kaste bort penger på å lade på en lynlader, hvis bilen din kun lader med 50 kilowatt (kW).
Skal du spise mens du lader, eller kanskje shoppe? Da er det penger å spare på å lade sakte, for eksempel på en hurtiglader som gir inntil 50 kW, eller kanskje til og med en destinasjonslader som gir inntil 22 kW.
Vil du raskt i vei, og bilen din lader med mer enn 50-70 kW, er det praktisk å velge en lynlader som gir inntil 350 kW.
Lad når du kan, ikke når du må
Vårt siste tips er å lade når du uansett stopper for å ta deg en pause. Fem minutter her, og ti minutter der blir overraskende mange kilometer du kan kjøre uten å tenke på å lade.
God tur!