Undersøkelsen, som er gjennomført av Norstat for NAF, viser at det fremdeles er en del utfordringer i overgangen til elbil.
– Lading på langtur er ikke bare rett frem. Det er fortsatt et stykke igjen før vi er i mål med nok ladeplasser i Norge, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbilistene peker på en rekke utfordringer når de lader elbilen utenfor hjemmet. Halvparten av de spurte som eier en elbil i dag, svarer at prisen er for høy.
Spørsmål om lading av elbil?
NAF Ladeeksperten gir deg rådgivning på e-post og telefon om lading av elbil og ladbar hybrid hjemme.
4 av 10 elbilister mener ladekø er en utfordring, mens én av tre elbilister synes det tar for lang tid å lade, at betalingen er vanskelig og svarer at de opplever utfordringer med tekniske feil på ladestasjonene.
- Tilbakemeldingene i denne undersøkelsen er klare, og det går på pris og tilgjengelighet på ladere. Elbilistene trekker også frem at det er vanskelig å betale for lading og tekniske feil som store utfordringer på ladeplassene, sier Sødal.
Enklere lading krever åpne ladeleverandører
Slik det er i dag må elbilistene ha flere apper på telefonen for å kunne sette i gang og betale for lading. Nye ladere bygges med kortbetaling.
Det har kommet krav til kortbetaling på ladere som skal bygges, men det er ikke krav om enkel digital betaling. Mange ladeoperatører har lukket systemene sine, slik at det ikke er mulig å bruke én app hos alle ladeoperatører.
– Vi mener myndighetene må pålegge ladeoperatørene å åpne sine systemer slik at forbrukerne kan velge hvilken app de vil bruke til å starte og betale for ladingen, sier Sødal.
Kan bremse overgangen til elbil
Blant de som ikke eier en elbil i dag, er det de samme utfordringene som trekkes frem når det gjelder lading på langtur. Kø, pris og tid sees på som de største utfordringene med hurtiglading.
– Det er fortsatt to millioner bilister i Norge som ikke eier en elbil i dag. Undersøkelsen viser med all tydelighet at ladeutbygging, lavere priser og hurtigere lading er en veldig viktig nøkkel for å klare overgangen til elbiler, fastslår Sødal.