Kort fortalt om sommerdekktesten:

  • Nytt for årets test er at Motor har valgt å teste SUV-dekk.
  • Syv sommerdekk, pluss et referansedekk av en litt annen type er testet.
  • Testen viser at godt feste går på bekostning av sikkerheten.

SUV-er krever mer av dekkene

Den kanskje viktigste konklusjonen fra testen er denne: Vil du ha godt feste på grusveien til hytta går det på bekostning av sikkerheten.

En SUV krever mer av dekkene enn det en vanlig personbil gjør. Et SUV-dekk skal gi trygge kjøreegenskaper til en biltype som er tung og har et høyt tyngdepunkt, samtidig som dekket har en høy profil (jo tykkere dekk, jo høyere profil). Derfor har SUV-dekk hardere gummiblanding og ikke minst forsterkede sidevegger.

De forsterkede sideveggene gir nødvendig stabilitet, men også bedre beskyttelse mot skarpe steiner som gir fare for punktering når man kjører på grusveier.

Testdimensjonen 225/60 R 18 passer til flere populære familie-SUV-er, blant annet Toyota RAV4, Honda CR-V, Mazda CX-5, BMW X3 og Subaru Outback.

Dekkutvalget beregnet på SUV-er spriker i alle ender. Det avspeiler seg også i Motors dekktest. Les hele testen her!

SOMMERDEKKTEST: En SUV krever mer av dekkene enn det en vanlig personbil gjør.
Foto: Niclas Carte.

Åtte dekk er testet

Vi har testet åtte dekk (sju dekk, pluss et referansedekk av en litt annen type), og de har fått poeng innenfor ulike kategorier på en rangeringsskala som samlet kan gi 100 poeng.

Resultatene og spesifikasjonene, som slitasjemerking (mønsterdybdeindikator) og hastighetskoder, spriker mye mer enn når vi tester personbildekk. Derfor er behovet for forbrukerveiledning viktigere enn noen gang.

Slik kommer dekkene ut:

Velg dekk etter de forholdene du kjører på

I Motors dekktester har Continental-dekk ofte kommet godt ut, men de er ikke med denne gang. Det var ikke tilgjengelige nye dekk i den aktuelle dimensjonen da vi gjennomførte testen. Det mest aktuelle dekket er PremiumContact6. Se fjorårets test av sommerdekk.

Continental-dekket som er nederst på resultatlisten markedsføres av produsentene som et dekk for «lettere terrengkjøring», altså ikke et dekk for ordinær asfaltkjøring som de fleste bedriver.

Vi har tatt det med for å vise forskjellen på et slikt dekk fra en premiumprodusent og ordinære SUV-dekk, for å vise hva det kanskje beste offroad-produktet presterer på vanlig vei – og dermed understreke behovet for å velge dekk etter de forholdene du kjører på.

Her kan du lese alt om hvordan testen er gjennomført.