Kort fortalt:

  • Årets takboksvinner er en glassfiberboks
  • Takboksene er kollisjonstestet i 30 og 40 km/t
  • Takboksene er også brukertestet av et panel

Hvor kollisjonssikker er egentlig takboksen din?

En takboks gir deg ekstra bagasjeplass når du skal ut på tur. Det er også det beste stedet å plassere ski og skiutstyr som ikke får plass i bagasjerommet. Men hvor godt tåler takboksen din vekten av skiutstyret ved en kollisjon? I samarbeid med Testfakta i Sverige har vi kollisjonstestet åtte takbokser. Vi har også testet hvor enkle takboksene er å montere på taket og hvor enkle de er i bruk.

Glassfiberboks er årets vinner

Takboksen NX Premium fra Packline kommer best ut i testen. Glassfiberboksen fra Packline får toppscore både i kollisjonstest i 30 km/t og i 40 km/t. I tillegg får den gjennomgående positive tilbakemeldinger fra brukerpanelet som har testet hvor enkel den er å håndtere.

De tre takboksene fra Mont Blanc, Calix og Biltema klarer ikke kollisjonstesten verken i 30 km/t eller i 40 km/t, og havner sist i sammenlikning med de andre boksene. På alle boksene røk lastereimene som skulle holde bagasjen på plass, takboksene åpnet seg og bagasjen kom ut av boksene. På takboksen fra Biltema stakk skiene 85 cm ut av boksen ved kollisjon i 40 km/t. Dette sier produsentene om testen av takbokser.

Takbokstest_8.jpg

KRASJTESTET: Hos flere av disse flyr både ski og bager ut av boksene ved kollisjon i bare 30 km/t.

Disse takboksene til bil har vi testet:

  1. Poeng: 9.4: Packline NX Premium
  2. Poeng: 9.1: Packline NX Twin XL
  3. Poeng: 8.5: Thule Motion XT XL
  4. Poeng: 7.8: Skiguard 860 Touring
  5. Poeng: 7.3: Jula takboks 010833 (Hamron)
  6. Poeng: 5.8: Mont Blanc Altitude 450
  7. Poeng: 4.8: Calix H22
  8. Poeng: 4.8: Biltema takboks 400 l

Kollisjonssikkerheten har blitt dårligere 

Dessverre ser vi en negativ utvikling på kollisjonssikkerheten på flere av boksene sammenliknet med testen som vi gjorde i 2019. Takboksen fra Calix bestod kollisjonstesten i 30 km/t i 2019, men klarte ikke denne testen i år. Den samme negative utviklingen ser vi på takboksen fra Biltema som bestod testen i 30 km/t i 2019, men som ikke klarer årets test.

Testen viser også at kollisjonssikkerheten ikke nødvendigvis henger sammen med pris på boksen. Takboksen fra Calix har en veiledende pris på 7 000 kroner, og havner dermed i samme prissjikt som Thule-boksen på tredjeplass. I kollisjonstesten er det imidlertid langt mellom de to boksene.

Positiv utvikling på takboksen fra Jula

Den rimelige plastboksen fra Jula (Hamron) overrasker positivt og får toppscore på kollisjonstesten i 30 km/t. Den består ikke vår kollisjonstest i 40 km/t like godt, og totalt havner den på en femteplass i testen. Sammenliknet med resultatet fra forrige test av takbokser i 2019, er det en positiv utvikling for Jula-boksen som også er den billigste boksen i testen. Dette viser at kollisjonssikkerhet ikke nødvendigvis henger sammen med pris på boksene.

Takbokstest_1.jpg

BAGASJE: Boksene er pakket med fire par ski og to vesker med sandsekker for å oppnå ønsket vekt.

Krav til kollisjonssikkerhet er for dårlig

Testen viser at det fortsatt er svært dårlig kollisjonssikkerhet på mange av takboksene. Vi mener at det bør stilles lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, og at kravene bør være strengere enn i dagens standarder.

Det finnes ingen lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, men det finnes to standarder for kollisjonstest av boksene. Den såkalte City Crash-standarden fra 2007 stiller krav til kollisjonssikkerhet ved 18 km/t, som kan sammenliknes med en hard oppbremsing eller et sammenstøt i lav fart. Etter vårt syn er denne standarden ikke egnet til å sikre et minimum av kollisjonssikkerhet på takbokser. 

Den nyeste standarden fra 2019, DIN 75302:2019-06, stiller krav til kollisjonssikkerhet i 30 km/t. Vi er positiv til at produsenter av takbokser velger å følge den strengere standarden fra 2019 fremfor City Crash-standarden. Vi mener likevel at det burde stilles enda strengere krav til kollisjonssikkerhet i tråd med vår test som blir gjort i 40 km/t.

Takbokstest_6.jpg

PAKKES RIKTIG: Der det finnes instruksjoner om hvordan boksen skal pakkes, så har vi fulgt den.

Slik har vi testet takboksene

NAF og Testfakta har testet takboksene etter samme metode og tilnærmet samme krav som i standarden DIN 75302:2019-06. Vi har testet med en fart på 30 km/t, men vi ha valgt å benytte en kollisjonspuls som avviker litt fra det som standarden bruker. Vi har brukt an kollisjonspuls på 12 g, mens standarden benytter en kollisjonspuls på 10 +/- 2. I tillegg har vi testet alle boksene med høyere fart på 40 km/t fordi vi mener at dette gir er nærmere en reell situasjon ved en kollisjon.

Glassfiber eller plast?

Testvinneren fra Packline er laget i glassfiber, men kollisjonstesten gir ikke et entydig svar på om takbokser i glassfiber er mer kollisjonssikre enn plast.  

Tvert imot så ser vi at tre av takboksene i plast gjør det bra i kollisjontestene. Plastboksen NX Twin XL fra Packline, som kommer på andreplass i testen, utmerker seg med 10 av 10 mulige poeng i kollisjonstesten i 30 km/t, og gjør det også godt i 40 km/t. Den scorer totalt sett bedre i kollisjonstesten enn glassfiberboksen fra Skiguard. Plastboksen fra Thule klarer også begge kollisjonstestene bra og scorer jevnt med boksen fra Skiguard i begge kollisjonstestene.