Best i bremsetesten

Energy Touring er en prisgunstig elsykkel som scorer høyt på mange områder av testen. Med hydrauliske skivebremser gjør den det klart best i bremsetesten. Den får også gode tilbakemeldinger på kjøreegenskaper. Det er også den av elsyklene som har minst motstand i drivverket. Det viser at motoren utnytter kreftene fra batteriet effektivt.

Ulovlig som elsykkel

Det store minuset er imidlertid at motoren fortsetter å gi kraft selv etter at farten er 10 kilometer over lovlig grense på 25 kilometer i timen. Dermed kan elsykkelen ikke lovlig brukes som sykkel, men må registreres og skiltes som motorisert kjøretøy. I likhet med syklene fra Biltema og Lifebike, får sykkelen fra XXL derfor ikke godkjent-stempel i testen. NAF kan av den grunn ikke anbefale å kjøpe Energy Touring til bruk som elsykkel.

Les mer om hvordan vi testet elsyklene.

Dette svarer XXL

XXL forklarer testresultatene med at hastigheten på syklen som er sendt inn til testen, ikke er justert skikkelig.

– Den sykkelen vi har sendt inn er antakeligvis levert med en kontrollinnstilling som er tilpasset det amerikanske markedet der elsykler kan gi assistanse opp til 32 kilometer i timen, sier Are Enghagen, innkjøper for XXL.

Hvor vidt dette stemmer har det ikke vært mulig for NAF og Testfakta å kontrollere.

– Vi må basere oss på de syklene som er testet og på den tilstanden disse var i ved testingen. Av denne grunn har syklene med for høy hastighet fått betydelig redusert totalkarakter, sier Janne Pedersen, seniorrådgiver i NAF.

Vegvesenet: – Ikke sykkel, men moped

Kurt Ottesen, seniorrådgiver i seksjon for Kjøretøy i Vegdirektoratet, bekrefter at en elsykkel som har motorassistanse i over 25 kilometer i timen ikke kan brukes lovlig som en sykkel.
 
– De syklene som er testet og målt til å gi en hastighet med motorassistanse på henholdsvis 28, 30 og 35 kilometer i timen er ikke en «sykkel», men en «moped». Bruk av disse innebærer derfor at man faktisk kjører en ikke-godkjent, uregistrert moped. En moped er i motsetning til sykkel, godkjennings- og registreringspliktig, kan kun brukes i kjørebanen og føreren må ha førerkort og benytte motorsykkelhjelm, sier Ottesen.
 
Les mer om elsykler for folk flest.

Testresultater:

Merke XXL
Modell Energy Touring 19 EU
Cirkapris (kroner) 10 000
Forbrukerkontakt Xxl.no
Fakta fra produsenten:  
Vekt (kg) 21.8
Tillatt maksvekt, sykkel+fører+last (kg) 127
Type av bremser Hydrauliske skivebremser foran og bak 
Antall gir  7
Motorens plassering Bakhjulet
Fabrikat batteri Bafang fra Kina
Batterikapasitet (Ah) 10
Antall ladesykluser batteriet klarer minst 1 000
Noen måleverdier fra testen:  
Oppmålt makshastighet  35 km/t - ikke godkjent
Maksvekt som bremsene med lavest kapasitet klarer (kg) 228
Mekaniskt motstand (tap av pedalkraft) 24 %
Oppmålt rekkevidde i praktisk test (km) 42
Kjøreegenskaper - pluss Stabil og med godt grep ved kraftig nedbremsing. Lettstyrt. Komfortabelt sete og komfortable håndtak. 
Kjøreegenskaper - minus Svak motor gjør sykkelen vanskelig å starte i oppoverbakke.
Sykkelen har dårligere grep på løst underlag.
Ringeklokken ringer på humpete veg. 
Displayets lesbarhet Svært dårlig display. Lesbarheten svekkes betydelig i direkte sollys. Det er ikke mulig å lese av batteristatus. 
Resultat av regntest Fukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen. 
Delkarakter fra 1 til 5 der 5 er best (tallet i parentes angir andel av totalkarakteren):  
Batteriets rekkevidde (25%) 3.3
Bremser (25%) 4.0
Konstruksjon og sikkerhet (25%) 0.0
Kjøreegenskaper med og uten elassist (25%) 4.0
Totalkarakter 2.8
Kommentar:  Bra kjøreegenskaper og klart best i bremsetest, men sykkelen er ikke godkjent fordi motoren gir assistanse langt over 25 km/t.