Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

NAF liker bymiljøpakkens siste utspill- bilde

NAF liker Bymiljøpakkens siste utspill

NAF Stavanger og Omegn stiller seg bak forslaget fra Bymiljøpakken om å bygge ut både Smiene-Harestad i Randaberg og Ålgård-Figgjo i Gjesdal/Sandnes.


- Det er svært gledelig for oss å se at styringsgruppen vil satse på begge prosjekter. Det er en riktig beslutning å jobbe for å få oppstart for begge veianleggene i første del av inneværende NTP-periode, sier Anne Gustavson, styreleder i NAF avdeling Stavanger og Omegn.

NAF avd. Stavanger og Omegn har i flere år kjempet for firefeltsvei mellom Stavanger og Kristiansand. Etter hvert som delstrekninger er kommet på plass har NAF Stavanger lagt økende vekt på delstrekningene som gjenstår.

- Vi har fryktet at de enkelte delstrekningene må konkurrere med hverandre om å komme øverst på prioriteringslisten for styringsgruppen i Bymiljøpakken. Derfor er det godt å konstatere at det kan være vilje vil å løse begge de gjenstående flaskehalsene. Her må alle gode krefter i vårt område forenes for å sørge for at det skjer, sier Gustavson.

NAF har blant annet aksjonert for tunnel mellom Osli og Bollestad, men har også vært åpne for at det hvert fall må på plass tunnel fra Kongeparken og forbi Edlandsvatnet. Dette fordi det store problemet eller flaskehalsen, er de tre rundkjøringene i sentrum av Ålgård.

- Her har vi argumentert med at strekningen sørover haster mest da problemene eksisterer nå, men strekningen nordover tross alt er noe lenger frem, sier Gustavson.

Et vesentlig tema i denne satsingen er selvsagt finansiering. Primært må det legges press på Storting og regjering for å få større andeler derfra, mener NAF Stavanger.

- Dernest må vi gjøre styringsgruppen i stand til å øke midlene til prosjektene slik de selv skisserer, sier hun. - Heldigvis er det bred enighet om at bompengene ikke skal økes fremover. Selv om forlenget bompengeinnkreving ikke er ideelt, er likevel det viktigste nå å få prosjektene på plass med tidligst mulig oppstart, så får vi ta kampen om bompenger når den tid kommer, sier Gustavson.

NAF vil derfor følge saken videre, og stille seg bak initiativ som sikrer at essensielle prosjekter for infrastrukturen på Nord-Jæren kommer på plass.

16. september 2024

Sist oppdatert: 23. september 2024


Fant du det du lette etter?