Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Noen generelle tips om kolonnekjøring (når vi kjører fellesturer)

Vi ønsker at du skal oppleve våre fellesturer som trivelige og trygge kjøre­opplevelser. Her er noen generelle tips som du gjerne kan spørre om i forkant av fellesturen hvis det er noe du lurer på.


  • Møt opp i tide og med full bensintank. Vær uthvilt og ha mc’en i teknisk god stand!
  • Er du fersk sjåfør, bør du vurdere å legge deg langt frem i gruppen. De som kjører først oppfordres til å holde farts­grensene sånn noenlunde – spesielt i 50- og 60-soner og lavere fartssoner.
  • Avtal gjerne i gruppen hvor lange etapper det skal kjøres før man tar pause(r).
  • Husk å kjøre som en selvstendig sjåfør, ikke fokuser på baklyset til sykkelen foran deg og følg "blindt" etter.
  • Ta dine egne beslutninger i forhold til hva som føles sikkert for deg! Selv om sjåføren foran deg kjører ut i et kryss eller foretar en forbikjøring, er det ikke sikkert du bør følge på.


Litt om kjøring i kolonne
Kolonnekjøring egner seg best i lavere hastigheter. For aktiv kjøring over lenger distanser, er det best med mindre gruppe på 3-4 personer. Der hvor kjøreforholdene tillater det, er det lurt å holde en ”sagtann”-formasjon, dvs. vi legger oss annenhver mc litt til høyre og litt til venstre i kjørefeltet.

Kolonnekjøring gir bedre sikt, både forover og i speilet bakover. Vi kan ligge litt tettere siden avstanden til sykkelen foran fortsatt er forsvarlig, og vi har plass til evt. nødbremsing. I tillegg blir det vanskeligere for biler å bryte inn i kolonnen, og dermed slipper vi også unødige forbikjøringer.

  • Hvis sykkelen foran deg bytter spor, bytter du også (dette kan ofte skje ved forbi­kjøringer). På svingete veier, og hvor forholdene ellers tilsier det, kjører vi med mer individuelt sporvalg. Sørg alltid for å ha tilstrekkelig avstand til sykkelen foran!
  • Bruk speilene aktivt. Hvis du ser at motorsykkelen bak deg sakker akterut, hold igjen og lag en luke til motorsykkelen foran deg, slik at denne også har en sjanse til å oppdage av noen henger etter.
  • Pass på at syklisten bak deg ser hvor kolonnen kjører når vi kommer til et kryss.


God tur!

24. september 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023


Fant du det du lette etter?