Nå får NAF igjen spørsmål om bensin- og dieselbiler

Etter statsbudsjett-enigheten har NAFs biltekniske rådgivere merket en dreining i spørsmålene fra medlemmene.


Sjekk motorrom ved kjøp av bruktbil
Motorrom bruktbil. Foto: Eirik Aspass / © NAF

NAFs biltekniske rådgivere bistår medlemmene med rådgivning rundt bilkjøp, og frem til nå har trenden vært klar. De siste to årene har nær sagt alle samtalene handlet om elbiler. Men det var frem til regjeringen og SV ble enige om et statsbudsjett som gyver løs på elbilfordelene. Det blir både moms- og vektavgift, samt mulighet for økte bomkostnader for elbil.

– Etter Statsbudsjettet ble ferdig forhandlet, endret spørsmålene seg. Når medlemmer ringer og ber om hjelp til å velge bil, spør de nå om bensin- og dieselbiler, forteller teknisk rådgiver, Tom Andre Nilsen.

Dråpen som fikk begeret til å renne over

Endringen kom brått på for NAFs bilekspert, som rett og slett ble tatt litt på senga.

– De siste årene har samtalene med medlemmene handlet om hvilken elbil de skulle velge eller spørsmål om lading, både hjemme og på farten. Det var ingen tvil om at det var elbil som skulle kjøpes, enten ny eller brukt. Og så plutselig har folk begynt å tvile, omtrent over natten, sier Nilsen.

Han påpeker at elbilmarkedet har vært utfordrende det siste året, og at statsbudsjettet kan være dråpen som får begeret til å renne over.

– Det er vanskelig å si med sikkerhet, men når dette kommer oppå allerede forhøyede priser i bruktbilmarkedet - som kan komme til å øke enda mer nå når nybilprisene stiger, lange leveringstider og leveringsproblemer, samt en generell usikkerhet om elbilen dekker behovene de har, vender mange seg mot det man kjenner fra før: diesel- og bensinbil.

Seriøs mann foran en hvit Nissan leaf
Tom Andre Nilsen. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Elbil fremdeles billigst i drift

NAF-eksperten har følgende råd til deg som nå er usikker på hvilken bil du skal velge:

– Ta utgangspunkt i dine behov og økonomiske rammer. Driftskostnadene ved en elbil vil fremdeles være lavere enn en bensin- eller dieselbil, også ved økte avgifter, og det er mindre risiko for at noe går i stykker.

– Hvis valget står mellom diesel og bensin, bør du se an eget kjøremønster. Dieselbiler trenger regelmessig langkjøring for sitt eget ve og vel, mens bensinbiler tåler småkjøring bedre. Med en plug-in hybrid kan det meste av småkjøringen gjøres elektrisk dersom du har lademuligheter, forklarer Nilsen.

Bileksperten minner samtidig om at en NAF-test er en god investering når du skal kjøpe bruktbil. Da har du en grundig vurdering av bilens tekniske tilstand.

NAF gjør elbil-hverdagen enklere

NAF jobber på flere fronter for å gjøre hverdagen for elbilister bedre. Noe av det viktigste er kombinasjonen av mediesynlighet og direkte politikerkontakt. Vi bruker mediene aktivt, og vi har jevnlige møter med politikere i regjeringen og på Stortinget.

Bekymret for 2025-målet

Pressesjef i NAF, Ingunn Handagard og leder for kommunikasjon og politikk i NAF, Geir Arne Servan var gjester i studio da Elbilpodden tok for seg det nylig vedtatte statsbudsjettet. De la ikke skjul på at NAF er bekymret for utviklingen videre.

– Det kommer nå et ras av nye avgifter på elbil som vi er veldig spent på å se hvordan vil innvirke på folks bruk av elbil, sa Handagard.

Servan forklarte at det nok har vært ekstra utfordrende forhandlinger denne gangen, ettersom politikerne har hatt flere store og vanskelige temaer å ta tak i. Samtidig påpekte han at innføring av vektavgiften er trist for alle som er opptatt av at vi nå skal få et skifte over til elbil.

Hele episoden kan du høre her.

Publisert: 8. desember 2022

Sist oppdatert: 8. februar 2024

Tom Andre Nilsen,

Les også


Fant du det du lette etter?