NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler.
Dekkene på motorsykkelen påvirker kjøreegenskapene i langt større grad på en motorsykkel enn hva som er tilfellet på en bil. Her finner du alt du trenger å vite om dekk til motorsykkel.
Bytt dekk når de er over seks år gamle - selv om det er mønster igjen
Vær forsiktig når du har montert nye dekk - de er glatte og må kjøres inn
Allerede medlem?
Les hele saken som NAF MC-medlem.
Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.
Før enhver tur må du sjekke lufttrykket i dekkene på motorsykkelen fordi riktig dekktrykk har stor betydning for veggrep, dekktemperatur og for hvordan og hvor raskt dekkene slites. Korrekt dekktrykk finner du i instruksjonsboken eller på ulike plaketter som er montert enten på svingarmen eller på motorsykkelens ramme. Noen har også gjemt informasjonen under setet på motorsykkelen.
Normalt skal man holde seg til luftrykket som er oppgitt av produsenten. Selv når du har med last i form av bagasje eller passasjer, eller begge deler, er det som oftest ikke noen grunn til å endre dekktrykket. Men her må du følge rådene som står om dette i instruksjonsboken. Kun enkelt ganger kan man se for seg at det kan være nødvendig å endre dekktrykket. Da snakker vi som regel om når man kjører i terreng, på løs grus eller om man deltar på en banedag – men selv da er det ytterst sjeldent at man faktisk behøver å endre trykket.
Når du sjekket lufttrykket bør du gjøre det med kalde dekk fordi dekktrykket alltid er oppgitt med kalde dekk og fordi varm luft utvider seg. Det betyr at du vil ha høyere dekktrykk med varme dekk enn med kalde. Bruk en dekktrykksmåler og benytt samtidig muligheten til å sjekke tilstanden på dekkene. Er det steiner i mønsteret, skader på dekkene eller er de slitt?
Sjekk DOT-nummeret og mønsterdybden
Om dekktrykket har falt mye siden forrige måling er noe galt. Den eneste løsningen da er å få dekket, eller ventilen, sjekket av fagfolk.
Kravet til mønsterdybde på dekk til motorsykkel er 1,6 millimeter, men allerede når mønsterdybden er to millimeter er det anbefalt å bytte dekkene. Har du ikke et verktøy for å måle mønsterdybden bør du skaffe deg det. Enkelte dekk har innebygde nivåer i dekkets profil som gir en indikasjon på mønsterdybden. Husk på at disse bare gir en grov indikasjon og at de ikke vil erstatte en skikkelig dekkmønstermåler.
Motorsykkeldekk mister mange av sine egenskaper raskere enn hva du er vant til fra dekkene på bilen din. Spesielt ille er det dersom motorsykkelen brukes lite og med lange mellomrom. Pass derfor på at du følger godt med på dekkenes alder og bytt dekkene med engang de viser tegn på at det begynner å bli gamle. Motorsykkeldekk skal ikke være misfarget eller ha små riss og revner. Er du i tvil bør du oppsøke en dekkspesialist som kan avgjøre om dekket er for gammelt til å brukes eller ikke.
Alderen på dekket finner du preget inn i dekksiden. Det såkalte DOT-nummeret er firesifret der de to første sifrene angir produksjonsuke og de to siste produksjonsår. Om DOT-nummeret på dekket er 1419 betyr det at dekket er produsert i uke 14 i 2019. Dekk som er mer enn seks år gamle bør man under ingen omstendighet fortsette å bruke, ei heller om mønsterdybden er innenfor de anbefalte minsteverdiene.
Nye dekk øker sikkerheten
Men selv om dekkene er nyere enn seks år kan de bli harde. Dersom motorsykkelen ofte parkeres i solen eller om den vinterlagres uten at man sørger for å øke lufttrykket kan dekkene skades og må byttes tidligere enn planlagt. Det samme gjelder for dekk som har ulikt slitemønster. Spesielt kan det oppstå på motorsykler som ofte brukes til pendling og mindre til koseturer på svingete vei. Her kan man oppleve at dekket slites ujevnt når man ser på slitebanen. Skader som følge av at man har kjørt over skarpe kanter bør også gi grobunn for bekymring.
Skifter man dekk ofte øker man sikkerhetsreservene og man er også alltid sikret dekk med den siste teknologien. I motsetning til på en bil kan en punktering på en motorsykkel være svært farlig, og nettopp fordi kjøreegenskapene er så avhengig av korrekt lufttrykk og gode dekk lønner det seg å ta litt ekstra vare på dekkene og å gi dem litt ekstra oppmerksomhet.
Husk på innkjøring av nye dekk
Men heller ikke helt nye dekk er problemfrier. Mange ulykker skjer rett etter at man har satt helt nye dekk på motorsykkelen. Det skyldes at nye dekk er glatte etter produksjonsprosessen og at de trenger mellom 20 til 50 kilometer før de er innkjørt. I denne perioden må man kjøre svært varsomt – og dersom veibanen er våt må man ta det ekstra forsiktig.
Dekk som nettopp er montert kan også skli på felgen. Det kan skje i tilfeller der det er store krefter involvert som ved harde oppbremsinger eller ved kraftige akselerasjoner. Selv om dekkverkstedene er oppmerksomme på denne faren, og tar alle hensyn for å unngå dette, gjelder det likevel å kjøre forsiktig den første tiden med nye dekk.
Vinklede ventiler gjør det lettere
Mange motorsykler er utstyrt med ventiler som ikke er vinklet. Det gjør det i mange tilfeller vanskelig å sjekke lufttrykket, enten fordi bremseskivene på forhjulet er i veien eller fordi felgen på bakhjulet er så bred at man ofte ikke kommer til ventilen med utstyret som er tilgjengelig på bensinstasjonene.
Løsningen er å bytte ut standardventilene med ventiler som er vinklet. De kan byttes samtidig som man likevel bytter dekk og gjør det mye enklere å sjekke dekktrykket.
NAF MC
Bli medlem i NAF MC
Vi har 27 MC-klubber over hele Norge. Som medlem får du gratis sikkerhetstrening, tips og råd, inspirasjon og en rekke turforslag.
Du får også veihjelp, nøkkelforsikring, hjelp fra NAFs advokater og tilgang til NAFs fordelsprogram.