Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Briller og motorsykkel - alt du trenger å vite

Hjelm og briller er ofte en vanskelige kombinasjon og det er viktig at de passer sammen. Løsningen kan være å bruke kontaktlinser, men heller ikke det er helt problemfritt inne i en hjelm.


Motorsyklist med solbriller
© NAF

Vår tyske søsterorganisasjon ADAC gir deg tipsene som gjør livet som motorsyklist og brillebruker enklere.

  • Åpningshjelmer er populært blant brillebrukere
  • Ikke bruk solbriller - bruk heller hjelmens solvisir
  • Kontaktlinser kan tørke ut av luftstrømmen inne i hjelmen
Allerede medlem?

Les hele saken som NAF MC-medlem

Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.

Det største problemet brillebrukere opplever når de kjører motorsykkel er få hjelm og briller til å passe sammen. Spesielt tungvint er det ofte å ta av og på hjelmen, fordi brillene da også må av. Når det i tillegg er trangt mellom hjelmens for og hodet er det i mange tilfeller også plundrete å sette brillene på igjen. Mange hjelmprodusenter løser det ved å tilby hjelmer der man kan ta ut deler av innredningen slik at man komfortabelt kan bære brillene mens hjelmen er på. Det er likevel ikke en garanti for at brillen sitter komfortabelt slik den gjør når du ikke har hjelmen på hodet.

Det beste du kan gjøre er selvsagt å prøve hjelmen sammen med brillene før du kjøper den. Da oppdager du raskt om hjelm og briller passer sammen og om det er komfortabelt.

Mange brillebrukere velger åpningshjelmer fordi denne typen av hjelmer ofte kan taes av og på uten at du trenger å ta brillene av og på.
Det du ikke får prøvd ut før du bruker hjelmen mens du kjører er om det vil oppstå ubehagelige luftstrømmer inne i hjelmen. Noen ganger kan brillene forstyrre den naturlige luftstrømmen inne i hjelmen å skape turbulens og luftstrømmer som normalt ikke ville vært der. Det kan føre til tørre øyne og i verste fall også rennende øyne.

Velg rett brille

Men også brillenes form har en innvirkning på komfort og sikkerhet. ADAC anbefaler at man velger briller med liten ramme og høyt monterte stenger. Da unngår man at sidesynet hindres. Briller med svært tynne, og myke, stenger anbefales ikke fordi de ofte kan være vanskelige å få på seg når man har fått hjelmen på hodet.
Når hjelmen er på er det også viktig at brillene sitter naturlig. Mange har progressive glass som kan føre til uskarpt syn på langt hold om brillene forskyves eller ikke sitter slik de skal. For små brilleglass er heller ikke å anbefale.

Anbefaler antireflektive glass

De fleste brilleglass har i dag en overflate som er behandlet for å forhindre reflekser. På en brille som blant annet skal brukes ved motorsykkelkjøring er det spesielt viktig fordi de, sammen med et rent og ripefritt visir, hindrer strølys og forstyrrende reflekser fra lys, motgående kjøretøy og fra omgivelsene rundt.
Hør også med optikeren om glassene er sikre i forhold til knusing. Om du havner i en ulykke kan brilleglass som knuses utgjøre en betydelig fare for synet ditt.

Ta godt vare på brillene

Riper i briller er ikke av det gode fordi det kan føre til at man får optiske brytinger i synsfeltet som man ikke ønsker. Pass på at du pusser brillene ofte. Dersom brillene har en smuss og vannavvisende overflate hjelper også dette til. Om de ikke har det bør du vurdere å sette de inn med et middel som hindrer dannelse av dugg. Det middelet kan du også fint bruke på hjelmens visir.

Men hva med kontaktlinser?

Mange tar av seg brillene og bruker kontaktlinser når du skal kjøre motorsykkel. Da eliminerer man problemene man har med briller som skal av og på før hjelmen og ulempen med briller som forskyver seg og ikke sitter riktig. Men heller ikke kontaktlinser er helt problemfritt på motorsykkel – og hovedfienden er luften som sirkulerer inne i hjelmen. Denne luftstrømmen kan nemlig tørke ut linsene noe som i verste fall kan føre til at de faller ut eller at de blir ukomfortable å ha de på. I enkelte tilfeller kan tørre linser også gi synsforstyrrelser og “tåkesyn”.

Ikke bruk solbriller

Kjører du inn i en tunnel med solvisiret på hjelmen nede vil det møre visiret føre til at du ser dårligere. I en mørk tunnel er ikke det noen ønsket situasjon. Derfor hever motorsyklister alltid solvisiret før de kjører inn i tunnelen. Men har du på solbriller har du ikke den muligheten, og i motsetninge til om du kjører bil, er det heller ikke bare å ta de av.
Derfor er det å bruke solbriller mens man kjører motorsykkel ikke noen god ide. Bruk heller hjelmens innebygde solvisir fremfor solbriller.

Ta med reservebrille

Uansett om du bare skal ut på en kort tur med motorsykkelen en solskinnskveld er det fornuftig å ha med en reservebrille. Dersom brillene du har på deg blir ødelagt, eller på annen måte ikke lengre fungerer slik de skal har du nemlig et problem dersom du skal videre. En ting er at du ser dårligere, en annen er lovverket. Mange som har briller har nemlig også det innført i førerkortet, noe som betyr at du ikke kan føre verken motorsykkel eller bil uten å ha synskorrigerende linser eller briller.


Forfatter: ADAC - til norsk ved Jan Harry Svendsen
Fotograf: Andrey Armyagov/ Colourbox


Fant du det du lette etter?