Vær også klar over at selv om bakbremsen får økt effekt når du har passasjer bakpå er det ikke nok til å kompensere for den økte vekten. En motorsykkel med passasjer på bremser dårligere enn en motorsykkel med kun en fører i salen.
Husk på godt kjøreutstyr til passasjeren
For passasjeren er det også visse ting som er viktig å tenke på. Selvsagt skal man ha en skikkelig kjøredress med gode egenskaper. En ryggskinne bør man ha, og man bør ha en hjelm som passer. Ikke lån klær - og spesielt ikke hjelmen – fordi du ikke vet om den har skader eller ikke.
Som passasjer er det også viktig å være klar over at det ofte er kaldere å sitte på enn å kjøre selv, så litt ekstra klær er alltid godt å ha med seg eller på seg.
Tren før du drar på tur
Fordi motorsykkelens kjøreegenskaper endrer seg med passasjer på må man også endre kjørestilen og man bør også ta seg tid til å øve litt med en passasjer på før man legger ut på langtur. Ta noen turer i nærområdet før du legger ut på ferieturen.
Har du bagasje kan det dessuten være en fordel å trene litt på hvordan man går av og på sykkelen før man kjører av gårde, men enda viktigere er det å se på at sittestillingen er komfortabel slik at turen er gjennomførbar også for passasjeren. Det er nemlig ikke alle motorsykler som er like godt egnet for å ha med passasjerer på.
Jobb sammen
Ute på veien må fører og passasjer jobbe sammen. Aller best er det om passasjeren legger armene rundt midjen på sjåføren og sitter tett inntil. Da har man bedre kontroll ved akselerasjon. Når man bremser bør passasjeren støtte hendene mot tanken for å avlaste føreren.
Ett blikk over skulderen på føreren hindrer ikke bare at hjelmene dunkes mot hverandre, men det gjør også at passasjeren bedre kan følge med i fremover. Ved svingkjøring bør passasjeren se over skulderen som peker inn i svingen. Det er også viktig at passasjeren følger føreren og ikke lener seg motsatt vei av det føreren gjør. I verste fall kan det føre til en velt eller til at man ikke klarer svingen.
Kjør mykt
Men om passasjeren skal føle seg trygg må også føreren av motorsykkelen gjøre seg tilliten verdig. Heftige akselerasjoner, brå manøvre og kraftige nedlegg kan man spare til en annen gang. Med passasjer på motorsykkelen er det mykt og komfortabelt som gjelder. Og har man ikke kommunikasjon mellom fører og passasjer kan man avtale at ett tapp på skulderen skal bety at man skal
kjøre roligere, og at to tapp betyr stopp.
Bare når begge er komfortable og sikre får man gode opplevelser.
© Artikkelen er opprinnelig publisert på nettisden til vår tyske Parnerklubb ADAC e.V. og er gjengitt med tillatelse.
Forfatter: ADAC - til norsk ved Jan Harry Svendsen