En undersøkelse som ble gjort av motorsykkelpolitiet i Nederland viste at man kunne få varig hørselsskade etter bare 90 sekunder ved en hastighet på 160 kilometer i timen. Så fort er det selvsagt ikke mulig å kjøre her hjemme, men det sier noe om hvor raskt hørselen kan skades permanent.
I flere tester av hjelmer som er utført av NAFs søsterorganisasjon ADAC kommer det også frem at støynivået inne i hjelmene er svært ulikt. Mens hjelmen med lavest støynivå ble målt til 84 dB(A) ved 100 kilometer i timen, ble hjelmen med dårligst støybeskyttelse målt til hele 95 dB(A). Det er en betydelig forskjell fordi kurven er logaritmisk slik at en økning på tre desibel i praksis er en fordobling av lydtrykket.
Mennesker tåler støy ulikt, men et høyt støynivå over lang tid fører til tap av hørsel, tinnitus og til og med til at enkelte mister hørselen helt.
Løsningen er selvsagt å bruke hørselvern under hjelmen, men ikke alle fungerer like godt. Som fører av motorkjøretøy må du også kunne høre annen trafikk. Derfor er det ikke bare å sette propper i ørene og kjøre av gårde.
De beste hørselvernene er det som er tilpasset deg spesielt. Her tas det en avstøpning av øregangen og man får et hørselvern som passer perfekt. Disse også utstyrt med spesielle filtre som slipper igjennom lyd fra omgivelsene, enten der er sirener eller tale. Filtrene kan byttes ut slik at man kan bruke de til mer enn bare å beskytte mot støy fra motorsykkelkjøring. Ulempen er at de er kostbare.
En rimeligere løsning finner man ofte i motorsykkelbutikker eller i butikker som selger tilbehør til motorsykler. Også disse hørselvernene er i mange tilfeller utstyr med filter som slipper igjennom lyd fra omgivelsene, men de er altså ikke tilpasset dine øreganger spesielt. Det betyr at de kan gi noe dårligere demping av støy og at de i mange tilfeller heller ikke er like komfortable å bruke.
Felles for de begge er at de kan hindre varig hørselsskade. Hvem du velger er opp til deg, men velg i alle fall å beskytte hørselen når du kjører motorsykkel.
© Artikkelen er opprinnelig publisert på nettsiden til vår tyske Parnerklubb ADAC e.V. og er gjengitt med tillatelse.