Bensin, eller mer spesifikt 95 E10 som har inntil 10 prosent innblanding av bioetanol, er fortsatt et hyppig diskusjonstema der motorsyklister møtes. Nå går vi inn i vintersesongen med lagring av motorsykkelen og da er det viktig å ha riktig bensin på tanken.
– Det er mange utfordringer knyttet til 95 E10 og vinterlagring. For det første tåler bensinen lagring dårligere enn annen bensin, noe som i seg selv kan føre til at motorsykkelen kan bli tregstartet eller at den slett ikke starter til våren, sier Svendsen.
Trekker til seg vann
Men verre er det at 95 E10 kan føre til skader på motorsykkelen dersom du vinterlagrer med dette drivstoffet på tanken.
Bioetanol er hygroskopisk. Det betyr at den trekker til seg fuktighet noe som igjen kan bety at du får korrosjon i tank og i drivstoffsystem.
– Har motorsykkelen din har en tank av metall vil vann i drivstoffet føre til rust og korrosjon. Det sier seg selv at det ikke er noe man ønsker.
Kan føre til stopp og kostbare verkstedsbesøk
Men det er også andre utfordringer med E10 og vinterlagring. For bioetanol er et løsemiddel og når det blir stående på en tank i månedsvis kan følgeskadene bli betydelige - spesielt på eldre motorsykler.
– Avleiringer i motorsykkelens drivstoffsystem kan løses opp av bioetanolen. Når du starter opp på våren blir disse avleiringene dratt med rundt i drivstoffsystemet. Det kan føre til tette filtre, dyser og andre blokkeringer.
Resultatet av det kan bli full stopp på vårturen og potensielt kostbare reparasjoner.
Gjennomsnittsalderen på motorsykler i Norge er 22 år. Det betyr at mange av motorsyklene som ruller på Norske veier ikke tåler bioetanol. Hovedproblemet er pakninger, tetninger og bensinslanger.
– Disse tåler ikke innblandingen av bioetanol. Over tid kan de sprekke og du kan få lekkasjer. I ekstreme tilfeller kan dette føre til brann dersom drivstoff renner ned på varme motordeler, forklarer Svendsen.
Fyll tanken full, med 98 oktan
– Når vi ser på skadevirkningene som E10 kan føre til er NAF MC sitt råd ganske enkelt. Fyll opp med 98 oktan før du setter motorsykkelen bort for vinteren. Ideelt sett bør de siste par tankene være med 98 oktan slik at drivstoffet får fordelt seg i drivstoffsystemet. Det er et råd vi også gir til de som har nyere motorsykler, selv om mange av disse er laget for å tåle 95 E10, avslutter Svendsen.
Bli medlem i NAF MC
Vi har 27 MC-klubber over hele Norge. Som medlem får du gratis sikkerhetstrening, tips og råd, inspirasjon og en rekke turforslag.
Du får også veihjelp, nøkkelforsikring, hjelp fra NAFs advokater og tilgang til NAFs fordelsprogram.