Kort fortalt:
- Testvinneren fra Muli er brukervennlig og lett å håndtere
- Bullitt har best kjøreegenskaper, men får kraftig trekk for skadelige stoffer
- Flere av syklene kan direkte-importeres til Norge
El-lastesykkel med to hjul
Vår tyske søsterorganisasjon, ADAC har testet seks lastesykler med to hjul. Testvinneren fra Muli er lett å håndtere og har mange brukervennlige løsninger. Størrelsen gjør også at det er den av syklene som minner mest om en vanlig sykkel i håndteringen. På grunn av de små hjulene på Muli, så har den imidlertid ikke den beste komforten, spesielt ikke på ujevnt underlag og brostein.
For kjøreegenskaper så er det sykkelen fra Bullitt som scorer best. Men Bullitt får kraftig trekk i poeng for skadelige stoffer i setestroppene som du bruker til å feste barna. Dette gjør at den havner på sisteplass i ADAC sin test. Selv om den er lett og sporty å kjøre, trekker dette totalscoren så mye ned at den samlet sett vurderes som "dårlig". I påvente av at produsenten skifter ut stroppene, så bør brukere av sykkelen fra Bullitt være oppmerksom på dette.
Sykkelen fra Urban Arrow gjør det også svært godt på kjøreferdigheter, i tillegg til en sterk motor som har god trekkraft i bakker. Det gir den en fin andreplass i testen.
Er din sykkel registrert?
Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.
Skadelige stoffer i fem av seks lastesykler
Sykkelen fra Muli er den eneste av syklene i testen som ikke har skadelige stoffet i noen av delene på sykkelen. Sykkelen fra Bullitt kom dårligst ut på skadelige stoffer, men det ble også funnet DPHP i sykkelsetet og håndtakene på Babboe, og på sitteputene til barna i Triobike og Urban Arrow. Stoffet er lovlig, men på grunn av potensiell helseskade så er stoffet omfattet av regler om informasjon. I Prophete ble det påvist helseskadelig naftalen i beltet.
Flere av syklene i testen er per dags dato ikke til salgs i Norge, men kan importeres ved kontakt med produsenten.
Slik er testen utført
Testen er utført i ADAC sitt laboratorium i Tyskland og er i tillegg brukertestet av et testpanel. ADAC har vurdert fem faktorer ved syklene; kjøreegenskaper, drivverk og motor, håndterbarhet og komfort, sikkerhet og kvalitet og skadelige stoffer.
På hvert av områdene er syklene gitt en score på en skala fra 0.6 til 5.5, der 0.6 er svært god og 5.5 er dårlig. Tallene er lagt sammen til en helhetlig score for hver av syklene.