Kjør trygt og effektivt på motorveier

Motorveier er svært sikre, men krever også mye av sjåføren. Det er lett å bli fartsblind på fine veier!

Kjøring på motorvei i Norge

Motorveiene regnes blant de sikreste veiene, og gir en bekvem og effektiv kjøring med god flyt. Likevel kreves det maksimal oppmerksomhet av sjåføren – spesielt ved av- og påkjøringer, veiarbeid, og kø eller ulykker/uhell.

1

Anbefalt hastighet

Den generelle fartsgrensen på motorveier i Norge er 80 km/t om ikke annet står skiltet. Den høyeste hastighet vi har er 110 km/t. Det er lett å bli fartsblind - hold øye med fartsmåleren. Spesielt viktig er dette når du skal av en høyhastighetsvei.

2

Hold til høyre

Når du kjører på en flerfeltsvei skal du i all hovedsak ligge i det høyre kjørefeltet. Venstrefelt brukes til forbikjøring.

3

Hold avstand

Jo høyere hastighet, desto større avstand må du ha til kjøretøyet foran.

4

Kjørt for langt?

Fortsett videre i samme retning! Ikke prøv å rygge eller gjør en snumanøver - dette er strengt forbudt og livsfarlig. Kjør videre til neste avkjørsel, ta av, kryss over motorveien og kjør tilbake igjen.

5

Veiarbeid

Få tidlig med deg skilt som varsler om veiarbeid, og kjør forsiktig forbi. Overhold fartsgrensene, og ta spesielt hensyn til de som jobber langs veiene.

6

Ulykker

Ved stopp på grunn av ulykke eller uhell – hold godt til høyre eller eventuelt til venstre mot midtrabatten. Da får redningsbiler og utrykningskjøretøy fri passasje. Følg godt med i speilene så du tidlig kan plassere deg riktig og «gi fri» vei til de som skal frem. Bruk av blinklys vil være en tydelig måte å kommunisere med andre på.

7

Drivstoff

Det er din plikt å sørge for at du har nok drivstoff eller strøm på bilen din før du legger ut på en kjøretur. For lite drivstoff eller strøm i seg selv, er ikke straffbart, men ved en unødvendig stans – vil paragraf 3 kunne komme til bruk.

Må du stanse, ta alltid på deg den påbudte refleksvesten før du går ut av bilen, så du er godt synlig for andre trafikanter. Hvis du kan, gå alltid ut på høyre side av bilen.

Finn frem varseltrekanten og plasser den minimum 150 meter fra kjøretøyet. Denne bør ligge på toppen av feriebagasjen, før du reiser på tur.

8

Forbikjøring

Forbikjøring skal skje i venstre kjørefelt. Bruk speilene og observer godt i blindsonen din før du velger å gjennomføre en forbikjøring. Husk at du er pålagt vikeplikt for de som er i det feltet du skal inn i (jfr. paragraf 7 i trafikkreglene).

9

Værforhold

Vær spesielt oppmerksom på værforandringer, spesielt ved kraftig regnvær og tåke – bør du senke farten og endre plassering.

10

Nødtelefon

Alle tunneler i Norge er utstyrt med nødtelefoner. Vegvesenet anbefaler at du bruker disse, da de oppgir nøyaktig hvor i tunnelen du befinner deg.

Motorvei i sverige
I utlandet: Sett deg inn i hvilke lover og regler som gjelder dit du skal. En av de største forskjellene er kanskje hastigheten. © NAF
Veihjelp fra NAF

Vel frem med NAF i ferien

Med NAF Veihjelp kan du være trygg på å få hjelp når uhellet er ute. Som medlem med veihjelp får du hjelp uten egenandel uansett hva som er årsaken til at bilen stanser.

Illustrasjon av familie som får veihjelp om sommeren

Kjøring på motorveiene i utlandet krever mer

Det er annerledes å kjøre på motorveier i utlandet. Vi nordmenn trenger å kjøre oss litt inn for å bli vant med forholdene. Hastigheten er større og trafikken tettere. Følg alltid godt med i speil, planlegg forbikjøringer godt og finn din marsjfart.

1

Anbefalt hastighet

Hastighetsgrensene nedover i Europa er gjerne høyere enn hva vi er vant med, og ting skjer raskere på veien. Som sjåfør krever det at du er oppmerksom og har god oversikt over trafikkbildet foran, men også bakover og på siden.

Bruk speilene ofte, så du får med deg kjøretøy som kommer i høye hastigheter. Det er lett å bli fartsblind – hold øye med fartsmåleren.

2

Hold god avstand

Hold god avstand til kjøretøyet foran deg. Følg med; bruk speil, øyne og ører – andre kjøretøy kommer ofte raskt bakfra i venstrefelt. Unngå også å bli liggende i venstre felt, for det skal kun brukes til forbikjøringer.

3

Nødtelefon

Hvis du av en eller annen grunn trenger hjelp, og ikke får brukt din egen mobiltelefon, finnes det nødtelefoner som er satt opp med jevne mellomrom.

Hvis telefon ikke er synlig fra der du er, se på de hvite markeringsstolpene som står ved veikanten med et par meters mellomrom. Markeringsstolpene har ofte en svart pil, som peker mot nærmeste telefon.

4

Ved motorstopp

Det er forbundet med stor fare å gå ut av en bil på en motorvei. I Tyskland bør du krabbe over midtkonsollen for å gå ut av bilen på høyre side, så du søker sikkerhet bak autovernet, før du ringer etter veihjelp. Dette er en rutine det kan være nyttig å merke seg, uansett hvilken motorvei du kjører på.

5

Trafikkork

Blir det full stopp på motorveien, er det fornuftig å varsle bilene bak ved å sette på varselblinkene. Denne måten å varsle på er ganske vanlig nedover i Europa.

Publisert: 8. august 2023

Sist oppdatert: 20. juni 2024

Marianne Søhagen,

Les også


Fant du det du lette etter?