Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron kan anses som lillebroren til braksuksessen e-tron som rullet inn på norske veier i løpet av 2020 og 2021. Q4 er 30 cm kortere enn e-tron, men er allikevel en relativt stor kompakt SUV.

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Q4 e-tron er basert på samme plattform som konsernsøsken ID.4 og Enyaq, men skiller seg som forventet ut på en positiv måte, noe som også reflekteres i prisen. Design både på utsiden og innsiden lever opp til Audi-standarden, selv om Q4 har en litt røffere look.

Bilen kommer i fire forskjellige utgaver med ulike batteripakker som gir rekkevidder fra 330 km til rundt 500 km etter WLTP-standard. Q4 er hakket billigere enn storebror e-tron og kan leveres både med forhjulstrekk og firehjulstrekk.

Fordeler

  • Gode kjøreegenskaper

  • God plassutnyttelse

  • God komfort

Ulemper

  • Kostbart utstyr

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

To varianter ble testet denne sesongen

el prix Sommer 2022

Audi Q4 e-tron 40 2022

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
38 min
Maks effekt
125 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
37 min (-1min)
Maks effekt
127 kW (+1.6%)
Ladeeffekt (kW) sommer (4-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Audi Q4 e-tron 40 ladet fra 4 til 80 prosent på 37 minutter og 7 sekunder under sommertesten 2022.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

77 kWh

Pris for testbil

461 120 kr

Rekkevidde (WLTP)

498 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

18.1 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 520 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Audi Q4 e-tron oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerommet i Audi Q4 e-tron med mål.

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

92 cm

Høyde opp til setekant

46 cm

Åpning bredde

106 cm

Åpning høyde

67 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

520 liter

Nyttelast

510 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2135 kg

Tillatt totalvekt

2720 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1200 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2021)

5/5

Voksne

93% beskyttelse i kollisjon

Barn

89% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

66% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 80% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller