Familie, Premium

Audi Q8 e-tron

Q8 e-tron fremstår som en oppgradert utgave av den originale e-tron. Den originale modellen har vært en braksuksess på det norske markedet og nå er den tilbake med ny hekk, ny grill og større batteri.

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2024

Foto: Siv Seglem Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Modellen har fått æren av å dele navn med den fossildrevne Audi Q8, som er blant det ypperste Audi har å tilby og sementerer dermed den videre satsningen til de tyske bilprodusentene som meget seriøs. Audi har som mål å kun selge nullutslippbiler i Norge innen 2025 og vil i løpet av de neste fire årene ha lansert hele 20 elektriske modeller.

Når det gjelder Q8 e-tron så er alternativene på batterikapasitet oppgradert til 89 kWt netto eller 106 kWt netto og bilen har dermed en rekkevidde på 443-532 kilometer (WLTP), alt ettersom hvilken variant man kjører. tillegg kommer bilen blant annet med Plug & Charge funksjonalitet, maksimal ladehastighet på 150 kW og en "frunk" med 62 liters lagringsplass.

For de som er opptatt av bærekraftighet i bilkjøpet er Q8 e-tron sertifisert som karbonnøytral og delvis bygd på resirkulert materiale. De første modellene forventes på norske veier i løpet av andre kvartal 2023.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Vinter 2024

Audi Q8 e-tron Sportback

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
170 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
34 min (+4min)
Maks effekt
140 kW (-17.6%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Audi Q8 e-tron ladet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Utstyrsnivå

Ja

Chassis

Sport Utility Vehicle

Netto batteripakke

106 kWh

Pris for testbil

1 023 100 kr

Rekkevidde (WLTP)

536 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

20.2 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Audi Q8 e-tron Sportback oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerom Audi Q8 e-tron Sportback målt i cm

Fysiske mål

Gulv bredde

104 cm

Høyde opp til setekant

48 cm

Åpning bredde

101 cm

Åpning høyde

68 cm

Frunk bredde

72 cm

Frunk høyde

20 cm

Om testbilen

Chassis

Sport Utility Vehicle

Bagasjerom bak

528 liter

Nyttelast

585 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2520 kg

Tillatt totalvekt

3180 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1800 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller