Audi Q8 e-tron
Q8 e-tron fremstår som en oppgradert utgave av den originale e-tron. Den originale modellen har vært en braksuksess på det norske markedet og nå er den tilbake med ny hekk, ny grill og større batteri.
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2024
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Modellen har fått æren av å dele navn med den fossildrevne Audi Q8, som er blant det ypperste Audi har å tilby og sementerer dermed den videre satsningen til de tyske bilprodusentene som meget seriøs. Audi har som mål å kun selge nullutslippbiler i Norge innen 2025 og vil i løpet av de neste fire årene ha lansert hele 20 elektriske modeller.
Når det gjelder Q8 e-tron så er alternativene på batterikapasitet oppgradert til 89 kWt netto eller 106 kWt netto og bilen har dermed en rekkevidde på 443-532 kilometer (WLTP), alt ettersom hvilken variant man kjører. tillegg kommer bilen blant annet med Plug & Charge funksjonalitet, maksimal ladehastighet på 150 kW og en "frunk" med 62 liters lagringsplass.
For de som er opptatt av bærekraftighet i bilkjøpet er Q8 e-tron sertifisert som karbonnøytral og delvis bygd på resirkulert materiale. De første modellene forventes på norske veier i løpet av andre kvartal 2023.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Audi Q8 Sportback e-tron lader fra 8% til 80% på 31 minutter.
Audi Q8 Sportback e-tron lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 31 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 170 kW.
Under sommerens test brukte vi 31 minutter og 25 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 75,7 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 171 kW.
Audi Q8 e-tron Sportback
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Om testbilen
Utstyrsnivå
Ja
Chassis
Sport Utility Vehicle
Pris for testbil
1 023 100 kr
Rekkevidde (WLTP)
536 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.2 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Audi Q8 e-tron Sportback
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Audi Q8 e-tron ladet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Utstyrsnivå
Ja
Chassis
Sport Utility Vehicle
Netto batteripakke
106 kWh
Pris for testbil
1 023 100 kr
Rekkevidde (WLTP)
536 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.2 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 569 liter
- Bagasjerom foran: 60 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Audi Q8 e-tron oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
104 cm
Gulv lengde
107 cm
Høyde opp til setekant
48 cm
Åpning bredde
108 cm
Åpning høyde
70 cm
Frunk bredde
72 cm
Frunk høyde
20 cm
Frunk lengde
41 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
569 liter
Nyttelast
585 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2510 kg
Tillatt totalvekt
3170 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1800 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?