Mellomklasse, Premium

BMW i4

BMWs fjerde helelektriske modell er en moderne versjon av bilmerkets populære mellomklassebiler.

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2023

El Prix vinter 2022

Testet av

BMW i4 eDrive40. Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © Tomm W. Christiansen /Motor/ NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

BMW i4 kommer i to versjoner; eDrive40 og M50. Førstnevnte er billigst, mens sistnevnte har mer krefter. i4 er en sprek bil som gir god kjøreopplevelse og komfort, samtidig som den oppfyller de flestes behov for plass. I 2022 ble BMW i4 eDrive40 kåret til Årets beste bilkjøp av NAFs medlemsblad Motor.

Fordeler

  • Gode kjøreegenskaper

  • God komfort

  • Lavt forbruk

Ulemper

  • Ikke den raskeste ved ladestolpen

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

84

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2022

BMW i4 M50

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
31 min
Maks effekt
205 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
40 min (+9min)
Maks effekt
180 kW (-12.2%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

BMW i4 eDrive40 ladet fra 10 til 80 prosent på 40 minutter under sommertesten 2022.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

80.7 kWh

Pris for testbil

499 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

497 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

19 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 470 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i BMW i4 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

91 cm

Gulv lengde

98 cm

Høyde opp til setekant

48 cm

Åpning bredde

98 cm

Åpning høyde

66 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

470 liter

Nyttelast

480 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2050 kg

Tillatt totalvekt

2605 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1600 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

4/5

Voksne

87% beskyttelse i kollisjon

Barn

87% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

71% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 64% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller