Premium

BMW i5

BMW i5 er en helektrisk versjon av den klassiske 5-serien. Denne modellen blander BMW 5-serien sin distinkte og stilrene estetikk med elektrisk ytelse i toppklasse.

El Prix vinter 2024

El Prix sommer 2024

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Modellen har en netto batterikapasitet på 81,2 kWh og dermed en rekkevidde på opp til 582 kilometer etter WLTP-standarden. Bilen har bakhjuldrift og kan gjøre unna 0-100 km/t på 6 sekunder. Det elektriske tilskuddet til 5-serien blir noen centimeter større både i lengde, bredde og høyde.

i5 blir BMWs første modell som kan ta i bruk Plug & Charge teknologien, som fjerner behovet for apper og ladebrikker, slik som Tesla sine superchargere. De første modellene leveres kun som sedaner, men BMW vil lansere stasjonsvognmodeller av i5 i løpet av 2024.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

To varianter ble testet denne sesongen

Turkis bil foran murbygg i elbiltest
Turkis bil i elbiltest

Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.

el prix Sommer 2024

BMW i5 eDrive40 Limousine

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
205 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
31 min (+1min)
Maks effekt
206 kW (+0.5%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

BMW i5 eDrive40 Touring ladet fra 10 til 80 prosent på 31 minutter og 3 sekunder under sommertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

Sedan

Netto batteripakke

81.2 kWh

Pris for testbil

1 001 957 kr

Rekkevidde (WLTP)

505 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

18.7 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 490 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i BMW i5 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

82 cm

Gulv lengde

110 cm

Høyde opp til setekant

37 cm

Åpning bredde

103 cm

Åpning høyde

45 cm

Om testbilen

Chassis

Sedan

Bagasjerom bak

490 liter

Nyttelast

535 kg

Taklast

80 kg

Egenvekt uten fører

2130 kg

Tillatt totalvekt

2740 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

1500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller