Premium, Familie

BMW iX

BMWsin andre helektriske SUV på markedet heter BMW iX. Bilen er omtrent på størrelse med en BMW X5.

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

Testet av

Sommertest 2022. Foto: Tomm Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

BMW iX kommer i to versjoner - iX xDrive40 og iX xDrive50.

xDrive40 har en batteripakke på mer enn 70 kWt og en oppgitt rekkevidde (WLTP) på over 400 km, mens xDrive50 har batteripakke på 100kWt og over 600 km rekkevidde (WLTP). Det at begge versjonene i tillegg leveres med firehjulstrekk gjør dette til en populær elbil i Norge.

BMW har også satt sammen en "Fully Charged Edition" som bygger på erfaringene fra tidligere elbilsalg og er en så godt som ferdig utstyrt variant.

iX har tilhengerkapasitet på 2500 kg og mulighet for montering av takboks.

Fordeler

  • Kjøreegenskaper

  • Komfort

  • Design (for noen)

Ulemper

  • Lite bagasjerom

  • Dyr bil

  • Design (for noen)

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

86

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

To varianter ble testet denne sesongen

Svart BMW iX xDrive40
Rød BMW iX xDrive50

Den høyeste effekten iX 40 lader med er oppgitt å være 150 kW. BMW iX xDrive40 skal bruke 31 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten.

el prix Sommer 2022

BMW iX xDrive40

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
31 min
Maks effekt
150 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
30,11 min (-1min)
Maks effekt
148 kW (-1.3%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Om sommeren brukte vi 30 minutter og 36 sekunder på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 55,1 kWt. Høyeste effekten vi registrerte var 151 kW ved 18%. Gjennomsnittlig ladet vi med 108 kW.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

71 kWh

Pris for testbil

672 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

400 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

20.8 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Vi har målt størrelsen på bagasjerommet i BMW iX i centimeter.

Bagasjeromsstørrelsen i BMW iX oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

BMW iX xDrive40, BMW iX Drive50 og BMW iX M60 har det samme bagasjerommet.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerommet til BMW iX

Fysiske mål

Gulv bredde

111 cm

Gulv lengde

105 cm

Høyde opp til setekant

47 cm

Åpning bredde

95 cm

Åpning høyde

72 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

500 liter

Nyttelast

570 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2365 kg

Tillatt totalvekt

3010 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

2500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2021)

5/5

Voksne

91% beskyttelse i kollisjon

Barn

87% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

73% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 81% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller