Citroën E-C4
Citroën e-C4 er den franske bilprodusentens inntog i den helelektriske kompaktklassen. Fokuset er på komfort og effektivitet.
El Prix sommer 2021
El Prix vinter 2021
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Modellen er basert på samme plattform som konsernsøsknene Peugeot e-2008, e-208, Opel Corsa og DS 3. Batterikapasiteten på e-C4 er 50 kWt og rekkevidden etter WLTP-standarden er på 350 km. e-C4 har med andre ord lengre rekkevidde enn sine søskenmodeller - dette er på bakgrunn av en aerodynamisk design og tynnere dekk.
Bilen leveres med forhjulstrekk og kan hurtiglade med effekt på opp til 100 kW. Den meget konkurransedyktige prisen gjør at denne modellen har mulighet til å bli Citroëns første virkelige suksesshistorie på det norske elbilmarkedet.
Fordeler
Høy komfort for pengene
Ulemper
Få hestekrefter
Kort rekkevidde
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
80
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Citroëns ë-C4 skal lade med inntil 100 kW på CCS-lader. Produsenten lover at du skal bruke 30 minutter på å lade til 80%.
På sommertesten 2021 ladet vi fra 8 til 80% 28 minutter og 29 sekunder. Maksimal effekt var 99 kW.
Citroën e-C4
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
50 kWh
Pris for testbil
312 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
337 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Bagasjerom bak: 380 liter
Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Citroën ë-C4 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
75 cm
Høyde opp til setekant
41 cm
Åpning bredde
92 cm
Åpning høyde
63 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
380 liter
Nyttelast
384 kg
Taklast
80 kg
Egenvekt uten fører
1561 kg
Tillatt totalvekt
2020 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?