Budsjett

Citroën E-C4

Citroën e-C4 er den franske bilprodusentens inntog i den helelektriske kompaktklassen. Fokuset er på komfort og effektivitet.

El Prix vinter 2021

El Prix sommer 2021

Testet av

Citroën ë-C4 2021. © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Modellen er basert på samme plattform som konsernsøsknene Peugeot e-2008, e-208, Opel Corsa og DS 3. Batterikapasiteten på e-C4 er 50 kWt og rekkevidden etter WLTP-standarden er på 350 km. e-C4 har med andre ord lengre rekkevidde enn sine søskenmodeller - dette er på bakgrunn av en aerodynamisk design og tynnere dekk.

Bilen leveres med forhjulstrekk og kan hurtiglade med effekt på opp til 100 kW. Den meget konkurransedyktige prisen gjør at denne modellen har mulighet til å bli Citroëns første virkelige suksesshistorie på det norske elbilmarkedet.

Fordeler

  • Høy komfort for pengene

Ulemper

  • Få hestekrefter

  • Kort rekkevidde

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

80

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Citroëns ë-C4 skal lade med inntil 100 kW på CCS-lader. Produsenten lover at du skal bruke 30 minutter på å lade til 80%.

På sommertesten 2021 ladet vi fra 8 til 80% 28 minutter og 29 sekunder. Maksimal effekt var 99 kW.

el prix Sommer 2021

Citroën e-C4 Shine 2021

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
100 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
28 min
Maks effekt
99 kW (-1%)
Ladeeffekt (kW) sommer (8-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

50 kWh

Pris for testbil

312 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

337 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

14.3 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjerom bak: 380 liter

Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Citroën ë-C4 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

75 cm

Høyde opp til setekant

41 cm

Åpning bredde

92 cm

Åpning høyde

63 cm

Lignende modeller