0

Test av rekkevidde: Citroën ë-C4

Citroën ë-C4 kjørte 84 kilometer lengre om sommeren enn på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Citroën ë-C4
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Citröen ë-C4 Shine sin rekkevidde. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 195/60-18. Prislappen på modellen i testen er 339.300 kr. ë-C4 har en WLTP-rekkevidde på inntil 350 kilometer og et WLTP-forbruk på 14,3 kWt/100km. Dette er høyere rekkevidde sammenlignet med vinterens testmodell, som var en tidlig preproduksjon.

Elbilen kjørte nesten likt som oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 13,1 kWt/100 km i snitt på hele turen.

Citroën ë-C4 kjørte 345 kilometer i sommertesten. Det er 5 kilometer kortere enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 350 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 332 kilometer . I denne testen ble bilen kjørt om lag 13 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Da det var 28 kilometer rekkevidde igjen kom varsel om at batteristanden var lav. Dette varselet ble gjentatt ved 22 km, 18 km og 12,4 km rekkevidde igjen. Ved stopp kom det opp melding med rød varseltrekant og feil på batterisystem

Citroën ë-C4 kom opp på fjellet. Den stoppet ved 954 m.o.h.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2021 testet vi Citroën ë-C4 sin rekkevidde. Modellen vi testet i vinter var av utstyrsnivå Shine utstyrt med Michelin Alpine 6 195/60R-18 . Prislappen på modellen var 328 400 kroner. WLTP-rekkevidden på ë-C4 er 337 kilometer. (dette var en preproduksjon med kortere rekkevidde enn senere kundebiler)

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane. ë-C4 ble kjørt i eco-modus med regenerering brukt aktivt. Bilen ble kjørt til under 0% og 0 kilometer, men ble ikke kjørt til den stoppet og måtte berges av NAF.

Citroën oppgir rekkevidde hovedsaklig i kilometer. Batteriprosenten indikeres i form at en bar / måler som viser omtrentlig batteriprosent. Ved oppstart i parkeringshuset på Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 334 kilometer ved 100%.

Vi kjørte totalt 261 kilometer med et gjennomsnittsforbruk på 16,3 kWt/100km. Første varsel om lite strøm kom ved 16 km rest. Da batteridiagrammet var på null ble bilen svært langsomt og gradvis tappet for krefter til den stoppet helt.


Les også


Fant du det du lette etter?