Budsjett, Mellomklasse

Cupra Born

Cupra Born er den sporty søstermodellen til VW ID-3. Modellene er bygd på samme plattform, men det er prisen, designet og interiøret som virkelig gjør forskjellen.

El Prix vinter 2022

El Prix sommer 2022

Testet av

Cupra Born. Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Modellen har en rekkevidde på 424 kilometer etter WLTP-standarden og en batterikapasitet på 58 kWt netto. Cupra Born har til tross for relativt spinkel størrelse, ganske god plass til fem mennesker og et bagasjerom som rommer 385 liter.

Cupra har designet en kul elbil og det tydelige arbeidet som er lagt inn for å skille bilen fra søskenmodellen har de lykkes med. En bil for deg som trenger en mindre elbil, men fortsatt er opptatt av utseende og komfort.

Fordeler

  • Mye bil for pengene

  • Utsøkt kjøreposisjon

Ulemper

  • Rattbetjening krever litt tilvending

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

82

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Cupra Born brukte 35 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent under sommertesten 2022

el prix Sommer 2022

Cupra Born 58 2021

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
35 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
35 min (0min)
Maks effekt
121 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (7-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Under sommertesten 2022 brukte vi 35 minutter og 17 sekunder på å lade fra 7 til 80%. Da hadde vi mottatt 44,4 kWt. Cupra Born hoppet rett opp til 112 kW fra start. Den høyeste effekten vi målte var 121 kW ved 15%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 74 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Pris for testbil

298 280 kr

Rekkevidde (WLTP)

395 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

15.4 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Cupra Born oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Cupra Born bagasjerom målt i cm.

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

84 cm

Høyde opp til setekant

59 cm

Åpning bredde

101 cm

Åpning høyde

78 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

385 liter

Nyttelast

449 kg

Egenvekt uten fører

1736 kg

Tillatt totalvekt

2260 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

93% beskyttelse i kollisjon

Barn

89% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

73% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 80% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller