Ford F-150 Lightning
Ford F-150 Lightning er en helelektrisk pickup som måler nesten 6 meter(!) i lengden. En elektrisk femseters pickup med relativt god rekkevidde er noe norske pickup-entusiaster har siklet etter i årevis.
El Prix sommer 2024
El Prix vinter 2024
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Noe avhengig av hvor mye nyttelast du planlegger å lesse på bilen så er det mulig å registrere bilen både som enten personbil eller lett lastebil - da egenvekten ligger på hele 2.730 kilo. Versjonen som blir tilgjengelig i Norge vil ha en batterikapasitet på 98 kWt (brutto) og rekkevidden tippes å ligge på 4-500 kilometer.
Med 452 hestekrefter og mulighet til å trekke 3,5 tonn henger så er dette definitivt en seriøs pickup vi har å gjøre med. Modellen som blir tilgjengelig i Norge leveres kun i fargen "Antimatter Blue Metallic" og prisen er ikke helt fastsatt, men antas å ligge på over 1 million kroner.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Ford oppgir at F-150 Lightning skal bruke 39 minutter på å lade fra 15 til 80 prosent. NAF oppfordrer bransjen til å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent, slik at det blir enklere for forbrukerne å sammenligne biler.
Ford F-150 Lightning
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Ford F-150 Lightning ladet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Pickup
Netto batteripakke
98 kWh
Pris for testbil
1 060 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
429 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
26.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.
Bilprodusenten oppgir at Ford F-150 Lightning fra 15 til 80 prosent på 39 minutter. Vi oppfordrer alle bilprodusenter til å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent, slik at det blir enklere for forbrukere å sammenligne.
Ford F-150 Lightning
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Ford F-150 Lightning ladet fra 10 til 80 prosent på 32 minutter og 55 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Pickup
Netto batteripakke
98 kWh
Pris for testbil
1 060 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
429 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
26.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Lasteplan: 1495 liter
- Bagasjerom foran: 400 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Ford F-150 Lightning oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på lasteplanet og bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til planlokket, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
128 cm
Gulv lengde
170 cm
Høyde opp til setekant
53 cm
Åpning bredde
152 cm
Åpning høyde
51 cm
Frunk bredde
84 cm
Frunk høyde
40 cm
Frunk lengde
70 cm
Om testbilen
Chassis
Pickup
Bagasjerom bak
1495 liter
Nyttelast
535 kg
Egenvekt uten fører
2890 kg
Tillatt totalvekt
3500 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
3490 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?