Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Mellomklasse

Hyundai IONIQ 5 N

Hyundai sitt nye flaggskip IONIQ 5 N er en modell for deg som savner den gode, gamle kjøregleden i de nye elektriske bilene. Dette er en sportslig elbil av rang.

El Prix sommer 2024

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

I følge Hyundai er IONIQ 5 N "utviklet for å ta kjøreglede og moro til et nytt nivå". Med opptil 650 hestekrefters ytelse, topphastighet på 260 kilometer/timen, 0-100 på 3,4 sekunder og et dreiemoment på 770 nm er det ingen tvil om at det er mye moro å hente i denne bilen.

Et sportsratt, sportslige dørpaneler, metallpedaler og bøtteseter gjør at bilen til enhver tid er klar for banekjøring og dette er definitivt noe for deg som verdsetter kjøreglede over alt annet når du kjøper bil.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.

el prix Sommer 2024

Hyundai IONIQ 5 N

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
18 min
Maks effekt
240 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
21 min (+3min)
Maks effekt
262 kW (+9.2%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Hyundai Ioniq 5 N ladet fra 10 til 80 prosent på 20 minutter og 55 sekunder under sommertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

Sport Utility Vehicle

Netto batteripakke

84 kWh

Pris for testbil

721 250 kr

Rekkevidde (WLTP)

448 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

21.2 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Lignende modeller