Test av lading: Hyundai Kona 2020
Hyundai KONA electric ladet til 80 prosent på 53 minutter i sommertesten og 55 minutter i vintertesten.
Slik lader Hyundai KONA electric
Hyundai KONA lader med CCS-kontakt. Produsenten oppgir at den bruker 54 minutter på å lade 0 til 80 prosent, gitt at du kobler til en lader som gir mer 100 kW. Lader du på en 50 kW-lader bruker den 57 minutter på å lade 0 til 80 prosent.
Under sommertesten brukte vi 53 minutter på å lade fra 4 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte 55 minutter på å lade fra 9 prosent til 80 prosent.
Hyundai KONA skal ha en toppeffekt på 80 kW.
Hyundai KONA bruker lang tid om vinteren på å komme seg opp i maks effekt. Med sommerlige temperaturer derimot klarer den å lade med 70 kW fra første øyeblikk. og holder en jevn effekt lenge. Ved rundt 60 prosent SOC begynner effekten å falle for første gang. Den faller ytterligere ved ca 75 prosent.
Skal du på langtur med Hyundai KONA sparer du tid og penger på å koble fra laderen ved rundt 70 prosent, før effekten er halvvert.
Ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Les også
Fant du det du lette etter?