Jaguar I-PACE
Jaguar I-Pace var på mange måter den første virkelige konkurrenten til Tesla på elbilmarkedet da den ble tilgjengelig i Norge i 2018. Den kompakte SUV'en ble en stor suksess, men de siste årene har det dukket opp flere konkurrenter på markedet.
El Prix vinter 2020
El Prix sommer 2020
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Jaguar har opprettholdt sitt sedvanlige fokus på design og dermed er estetikken i designet av I-Pace både moderne og inspirert av den klassiske Jaguar stilen. Bilen kommer med firehjulstrekk og batterikapasiteten på 84,7 kWt netto gir en rekkevidde på 470 km(WLTP).
Etter å ha vært den første virkelige utfordreren til Tesla på det elektriske SUV-markedet er nå Jaguar en blant mange aktører. I-Pace har høstet ros og skryt siden den ble sluppet løs på veiene og Jaguar har vist seg som en aktør å regne med på det helelektriske markedet.
Fordeler
Eleganse i både eksteriør og interiør, samt kjøreglede
Akseptabel støy fra store og brede dekk
Bra selvkjøringsfunksjon og moderne sikkerhetsteknologi
Ulemper
Dårlig kontrast på enkelte symboler i midtkonsollen under dagslys
Noe høyere energiforbruk enn forventet
Stor utvendig, ganske trang innvendig
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Jaguar I-PACE lader med CCS-kontakt og skal med siste oppdatering klare å lade med 100 kW. Men sliter med å nå oppgitt effekt i vår ladetest.
Produsenten oppgir ikke hvor lang tid det skal ta å lade på sine offisielle salgssider, men oppgir at du skal få 270 km på en time.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
- Vi brukte 50 minutter på å made fra 9 til 80 prosent batteri
- Med forbruket vi målte under rekkeviddetesten gir dette 277 km rekkevidde på 1 time kjøring i vinter
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
737 950 kr
Rekkevidde (WLTP)
436 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21.2 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Jaguar I-PACE lader med CCS-kontakt og skal med siste oppdatering klare å lade med 100 kW. Men sliter med å nå oppgitt effekt i vår ladetest.
Produsenten oppgir ikke hvor lang tid det skal ta å lade på sine offisielle salgssider, men oppgir at du skal få 270 km på en time.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
- Selv under perfekte forhold slet vi med å oppnå effekten Jaguar reklamerer med. Selv etter to timers kjøring på motorveien og 25 grader utetemperatur holdt vi 100 kW kun i 44 sekunder før effekten stabiliserte seg på 77 kW.
- Vi brukte 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
737 950 kr
Rekkevidde (WLTP)
436 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21.2 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 505 liter
- Bagasjerom foran: 27 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Jaguar I-Pace oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
105 cm
Gulv lengde
99 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
96 cm
Åpning høyde
66 cm
Frunk bredde
66 cm
Frunk høyde
28 cm
Frunk lengde
26 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
505 liter
Nyttelast
414 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2181 kg
Tillatt totalvekt
2670 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
750 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?